دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
گرایش کودکان با نیازهای خاص
عنوان:
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری و نگرش صمیمانه دختران با نقص بینایی اصفهان
استاد راهنما:
دکتر مختار ملکپور
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
-1 مقدمه 1
1-2 شرح و بیان مساله 2
1-3 اهمیت و ارزش تحقیق 4
1-4 اهداف تحقیق. 6
1-4-1 اهداف اصلی 6
1-4-2 اهداف اختصاصی. 6
1-5 فرضیههای تحقیق 6
1-5-1 فرضیههای اصلی. 6
1-5-2 فرضیههای فرعی. 7
1-6 تعریف واژهها و متغیرها 7
1-6-1 تعاریف مفهومی. 7
1-6-2 تعاریف عملیاتی 8
فصل دوم: مروری بر پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه. 9
2-2 نقص بینایی 9
2-2-1 اهمیت حس بینایی. 9
2-2-2 تعریف و طبقهبندی نقص بینایی. 10
2-2-3 علل نقص بینایی. 12
2-2-4 نحوه برخورد فرد نابینا با نقص بینایی 13
2-2-5 نکات ضروری در آموزش نابینایان. 14
2-3 تعریف مفهوم سازگاری اجتماعی. 15
2-4 نگرش صمیمانه 16
2-4-1 تعریف نگرش 16
2-4-2 ویژگیهای نگرش. 17
2-4-3 تفاوت نگرش با ارزش، عقیده و علاقه 18
2-4-4 شرایط عمده شکلگیری و تکوین نگرشها. 18
2-4-5 تعریف صمیمیت 19
2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارتهای اجتماعی 22
2-5-4 ویژگیهای مهارتهای اجتماعی. 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقهبندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد. 26
2-5-7 فرایندهای عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی. 27
2-5-7-1 مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف. 28
2-5-7-2 مهارتهای مربوط به شناخت اجتماعی. 28
2-5-8 پیامدهای مهارتهای اجتماعی. 29
2-6 مهارتهای اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگیهای و محدودیتهای روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیندهای تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان. 43
2-6-7 اهمیت مهارتهای افراد آسیب دیده بینایی. 45
2-7 شیوههای آموزش مهارتهای اجتماعی 46
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور. 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه. 54
3-2 طرح کلی پژوهش. 54
3-3 جامعه آماری. 55
3-4 نمونه، حجم نمونه و روش نمونهگیری 55
3-5 ابزار اندازهگیری 55
3-5-1 پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (فرم تجدبد نظر شده، 1953) 55
3-5-2 پرسشنامه نگرش صمیمانه امیدون و همکاران (فرم تجدید نظر شده، 1983) 56
3-6 نحوه اجرا. 57
3-7 ابزار تجزیه و تحلیل. 57
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه. 58
4-2 تحلیل توصیفی دادههای پژوهش 59
4-2-1 پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات 60
4-3 آمار استنباطی. 61
4-3-1 پیش فرض تساوی واریانسها. 61
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه. 63
5-2 تبیین یافتههای پژوهشی. 63
5-3 محدودیتهای پژوهش 66
5-4 پیشنهادهای پژوهش 66
5-5 پیشنهادات کاربردی. 67
پیوست 1- پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (فرم تجدید نظر شده، 1953) 68
پیوست 2- پرسشنامه اندازهگیری نگرش صمیمانه امیدون و همکاران (فرم تجدیدنظر شده، 1983) 73
پیوست 3- بسته آموزشی مهارتهای اجتماعی 76
منابع و مآخذ 80
فهرست جدولها
جدول (4-1): میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنیها در پیشآزمون و پس آزمون، خرده مقیاسهای پرسشنامه سازگاری اجتماعی گروههای آزمایش و کنترل 59
جدول (4-2): میانگین و انحراف استاندارد نمرات آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه نگرش صمیمانه گروههای آزمایش و کنترل 60
جدول (4-3): نتایج آزمون شاپیرو -ویلک در مورد پیش فرض نرمال بودن نمرات سازگاری اجتماعی در مددجویان دختر با نقص بینایی 60
جدول (4-4): نتایج آزمون شاپیرویلک در مورد پیش فرض نرمال بودن نمرات نگرش صمیمانه در مددجویان دختر با نقص بینایی 61
جدول (4-5): نتایج آزمون لوین در پیش فرض تساوی واریانس نمرات خرده مقیاسهای سازگاری اجتماعی 61
جدول (4-6): نتایج آزمون لوین در پیش فرض تساوی واریانس نمرات نگرش صمیمانه در گروههای
آزمایش و کنترل. 61
جدول (4-7): نتایج تحلیل مانوا تأثیر عضویت گروهی بر سازگاری اجتماعی گروه آزمایش و کنترل درجه آزادی. 62
جدول (4-8): نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر عضویت گروهی بر نگرش صمیمانه گروه آزمایش. 62