دانشگاه آزاد اسلامی
واحد اراک
دانشکده علوم انسانی ،گروه علوم تربیتی
پایان نامه ای جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش و تعلیم وتربیت اسلامی
عنوان:
بررسی تاثیر فناوری اطلاعات برمیزان خلاقیت( سیالیت) ؛یادآوری ،انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس هوشمند ناحیه دو اراک در درس فیزیک 1 در سال تحصیلی 91-92
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات برمیزان خلاقیت( سیالیت) ؛یادآوری ،انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس هوشمند ناحیه دو اراک در درس فیزیک 1انجام شد. روش این تحقیق به صورت علی – مقایسه ای بود. آزمودنی های این تحقیق را 56 نفر از دانش آموزان پسر دوره متوسطه ناحیه 2 اراک تشکیل دادند که از دو مدرسه با دانش آموزان هم سطح انتخاب شدند ؛ 28 نفر دانش آموز از دبیرستان هوشمند(شاهد) و 28 نفر از دبیرستان غیر هوشمند(فرهنگ). به منظورارزیابی گروهها از آزمون خلاقیت عابدی برای سنجش میزان سیالیت(خلاقیت) و آزمون انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس برای سنجش انگیزه پیشرفت تحصیلی استفاده شد و در پایان سال تحصیلی جهت ارزیابی پیشرفت تحصیلی و میزان یادآوری دانش آموزان نیز یک آزمون متناسب با اهداف دوره آموزشی انجام شد تا میزان تاثیرکاربرد فاوا بر عوامل فوق را مورد برسی قرار دهد. نتایج این پژوهش با استفاده از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که کاربرد فاوا بر میزان سیالیت ذهن ، انگیزه پیشرفت ، یادآوری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در زمینه درس فیزیک تاثیرگذار نبوده است.
کلید واژه ها : فناوری اطلاعات و ارتباطات ، درس فیزیک 1، خلاقیت ،یادآوری ،انگیزه پیشرفت ، پیشرفت تحصیلی
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده : 1
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
2-1- بیان مسئله. 4
3-1- اهمیت وضرورت تحقیق 6
4-1- اهداف پژوهش. 9
5-1- فرضیه های پژوهش. 10
6-1- تعریف نظری و عملیاتی اصطلاحات پژوهشی 11
فصل دوم :ادبیات تحقیق
1-2- تاریخچه استفاده از فناوری در آموزش. 15
2-2- اهمیت و نقش فناوری در آموزش. 18
3-2- جایگاه و نقش حیاتی فناوری در آموزش وپرورش. 20
4-2-موانع و مشکلات استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش. 21
5-2- هوشمندسازی مدارس. 22
6-2-اسناد پشتیبان هوشمند سازی مدارس. 23
7-2- پیشینه هوشمندسازی مدارس. 25
8-2-پیشینه هوشمندسازی مدارس در ایران 26
9-2- انگیزه پیشرفت. 28
10-2- سیالیت. 31
11-2- پیشرفت تحصیلی 32
12-2- یادآوری 34
13-2- پیشینه تحقیق 36
14-2- جمع بندی و نتیجه گیری 45
فصل سوم: طرح تحقیق
1-3– روش تحقیق 47
2-3 -جامعه ی آماری و روش نمونه گیری 48
3-3 -ابزارهای اندازه گیری و گرد آوری داده ها 48
4-3-روش تجزیه وتحلیل داده ها 51
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
1-4- داده های توصیفی 53
2-4-آزمون فرضیه ها 57
فصل پنجم: استنتاج داده ها
1-5- یافته های پژوهش. 62
2-5- بحث و نتیجه گیری 64
2-5-پیشنهادات .65
3-5- محدودیت های پژوهش : 66
پیوست ها
منابع و ماخذ
فهرست منابع : 76
چکیده انگلیسی 78
فهرست جداول:
عنوان شماره صفحه
جدول(1- 2)-آمار مدارس هوشمند براساس اظهار ادارات کل استانها( تیرماه 90) 27
جدول (1-4) – مقایسه نمره های دو گروه بر مبنای انگیزه خلاقیت(سیالیت) 53
جدول (2-4) – مقایسه نمره های دو گروه بر مبنای یادآوری محتوی درس. 54
جدول (3-4) – مقایسه نمره های دو گروه بر مبنای انگیزه پیشرفت تحصیلی 55
جدول (4-4) – مقایسه نمره های دو گروه بر مبنای پیشرفت تحصیلی 56
جدول (5-4) مقایسه نتایج آزمون در دو گروه مطالعه و مقایسه مربوط به میزان خلاقیت(سیالیت) 57
جدول (6-4) مقایسه نتایج آزمون در دو گروه مطالعه و مقایسه مربوط به میزان یادآوری محتوای درس فیزیک. 58
جدول (7-4) مقایسه نتایج آزمون در دو گروه مطالعه و مقایسه مربوط به میزان انگیزه پیشرفت تحصیلی 59
جدول (8-4) مقایسه نتایج آزمون در دو گروه مطالعه و مقایسه مربوط به میزان پیشرفت تحصیلی 60
فهرست نمودارها:
عنوان شماره صفحه
نمودار1-4- مقایسه میانگین نمرات سیالیت دو گروه. 54
نمودار2–4– مقایسه میانگین نمرات یادآوری دو گروه. 54
نمودار3-4- مقایسه میانگین نمرات انگیزه پیشرفت تحصیلی دو گروه. 55
نمودار4-4- مقایسه میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه. 56
1-1- مقدمه
دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی که به جامعه اطلاعاتی مشهور است آغاز شده که زندگی بشر، مناسبات آن،آموزش و پرورش و رسالت آن را تحت تأثیر قرار داده است.امروزه مهمترین دغدغهی نظام آموزشی و پرورشی یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایههای فکری در جامعهی اطلاعاتی و دانایی محور میباشد. برای آنکه همهی گروههای اجتماعی قادر باشند بطور مؤثّر در چنین جامعهای مشارکت داشته باشند، باید یادگیری پیوسته، خلاقیت، نوآوری و نیز مشارکت فعال و سازندهی اجتماعی را بیاموزند. تحقّق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و کارکرد مدارس به عنوان اصلیترین نهادهای آموزشی در جامعه میباشد.
امروزه نظام آموزشی کشور به مدرسهای نیاز دارد که با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امکان یادگیری پیوسته را فراهم نموده و فرصتهای نوینی را در اختیار افراد برای تجربهی زندگی در جامعهی اطلاعاتی قرار دهد، به گونهای که این فناوری نه به عنوان ابزار، بلکه در قالب زیرساختِ توانمندساز برای تعلیم و آموزش حرفهای محسوب شود.(هوشمند سازی مدارس، 1390،ص 5).
بکارگیری گستردهی فاوا در فرایند آموزش و پرورش، همزمان با تحوّل در رویکردهای آموزشی درجهان، زمینهی شکلگیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندیهای کلیدی جوامع دانش بنیان میباشند و رویکردهای توسعهی مهارتهای دانشی و کارآفرینی دانشآموزان را دنبال مینمایند. در این مدارس، فرایندهای یاددهی – یادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارتهای کلیدی دانشآموزان با تکیه بر فعالیتهای گروهی، در عصر دانایی محور فراهم میشود.