گرایش پیش از دبستان
عنوان:
آیا الگوهای ارتباطی والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی رابطه دارد
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش.1
– مقدمه.2
– بیان مسأله4
– فرضیه های پژوهش8
– اهداف پژوهش.9
– اهمیت و ضرورت پژوهش9
– تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات.11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش.12
– تعاریف ارتباط13
– هدف اصلی ارتباط.15
– الگوهای ارتباطی زوجین.16
– الگوی ارتباط سازنده متقابل زن و شوهر.16
– الگوی ارتباط اجتناب متقابل زن و شوهر.18
– الگوی ارتباطی توقع / کناره گیری زن و شوهر.22
– تئوری های ارتباط26
– نظریه ارتباطی واتزلاویک26
– نظریه ارتباطی سالیوان29
– نظریه شفلن و بردویستل.30
– نظریه تبادلی برن.32
– نظریه یادگیری اجتماعی بندورا.33
– تعاریف سازگاری اجتماعی34
– عوامل مؤثر بر سازگاری36
– دیدگاه ها درباره سازگاری اجتماعی41
– دیدگاه روان پویشی.41
– دیدگاه یادگیری46
– دیدگاه یادگیری اجتماعی – شناختی.47
– دیدگاه پدیدار شناختی.50
– دیدگاه تحولی53
– خلاصه دیدگاه ها درباره سازگاری اجتماعی55
– مطالعات انجام شده.57
– پژوهش های داخلی58
– پژوهش های خارجی59
فصل سوم: روش پژوهش62
– طرح پژوهش.63
– جامعه آماری63
– روش انتخاب نمونه و گروه نمونه63
– ابزار سنجش64
– پرسشنامه الگوهای ارتباطی.64
– اعتبار و روایی آزمون الگوهای ارتباطی65
– پرسشنامه رفتار سازشی دانش آموزان.65
– اعتبار و روایی آزمون رفتار سازشی دانش آموزان66
– شیوه اجرای پرسشنامه ها.67
– روش تحلیل داده ها67
فصل چهارم: یافته های پژوهش68
– مقدمه69
– توصیف داده ها69
– تحلیل استنباطی فرضیه های تحقیق72
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.82
– محدودیت های پژوهش88
– پیشنهادهای پژوهش88
فهرست منابع89
پیوست 1. پرسشنامه الگوهای ارتباطی.93
پیوست 2. پرسشنامه رفتار سازشی دانش آموزان96
فهرست نمودار و جداول
– جدول 1-4 فراوانی و درصد افراد شرکت کننده در نمونه69
– جدول 2-4 مقطع تحصیلی پدران گروه نمونه70
– جدول 3-4 مقطع تحصیلی مادران گروه نمونه70
– جدول 4-4 سن پدران گروه نمونه.71
– جدول 5-4 سن مادران گروه نمونه.71
– جدول شماره 6-4 داده های توصیفی.72
– جدول شماره 7-4 خلاصه مدل پیش بینی متغیر سازگاری اجتماعی کودکان توسط متغیرهای الگوهای
ارتباطی والدین.73
– جدول شماره 8-4 آزمون تحلیل واریانس.74
– جدول شماره 9-4 ضرایب مدل رگرسیون75
– نمودار شماره 1-477
– نمودار شماره 2-477
– جدول 10-4 آزمون کولمگروف – اسمیرنف.78
– جدول شماره 11-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه دوم79
– جدول شماره 12-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه سوم.79
– جدول شماره 13-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه چهارم.80
– جدول شماره 14-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه پنجم.80
– جدول شماره 15-4 نتیجه آزمون همبستگی اسپیرمن فرضیه ششم.81
مقدمه
یکی از عوامل موثر در رفتار فرد خانواده است. محیط خانواده اولین و بادوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد. خانواده اولین زمینه های رشد و تکوین شخصیت فرد را فراهم می سازد. کودک لحن سخن گفتن را از خانواده می آموزد، ارزشهای اخلاقی را از آنان می گیرد و روابط اجتماعی آینده او متاثر از چگونگی روابطشان با اعضای خانواده است (مختاری، 1385).
با توجه به اینکه برای کودک در سالهای اولیه، تنها روابط موجود، رابطه با والدینش می باشد و کودک اولین و حساس ترین دوره سنی و بیشترین اوقات خود را در کنار خانواده می گذراند، بهترین و مؤثرترین نتایج را در سلامت و بهداشت روانی او خواهد داشت. بنابراین پدر و مادر اولین کسانی هستند که کودک از آنها تقلید می کند و با توجه به حرکات و رفتار اطرافیان شخصیت کودک تکوین می یابد (عریضی، 1381).
با توجه به اهمیتی که خانواده در رشد اجتماعی فرد دارد، بعضی از افراد نظیر الکایند[1]، 1987؛ سیگل[2]، 1987؛ کانینگ و لیون[3]، 1991؛ به نقل از لفرانسویس[4]، 1996 معتقدند که نباید کودکان را بی محابا به سمت آموزش های پیش دبستانی بکشانیم و جو حاکم بر بسیاری از برنامه های پیش دبستانی ممکن است کودکان را آن طور که باید و شاید به سوی پیشرفت رهنمون نسازد. از سوی دیگر بسیاری از صاحب نظران مثل دومان[5]، 1984؛ رسکورلا[6]، 1991؛ پاندی[7]، 1991؛ به نقل از لفرانسویس، 1996 معتقدند که تجربه های پیش دبستانی تاثیر مثبتی بر تحول کودکان خواهد گذاشت.