دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی
گرایش برنامه ریزی درسی
عنوان:
کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند
استاد راهنما:
دکتر محسن آیتی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله 3
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
1-4 اهداف 6
1-4-1 هدف کلی 6
1-4-2 اهداف جزئی. 7
1-5 سؤالات 7
1-5-1 سؤال کلی 7
1-5-2 سؤالات جزئی. 7
1-6 فرضیههای پژوهش 7
1-7 تعریف اصطلاحات پژوهش 8
1-7-1 تعاریف نظری 8
1-7-2 تعاریف عملیاتی. 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه 12
2-2 تعاریف و مبانی نظری. 13
2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش. 13
2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش. 14
2-2-3 مفهوم داده. 14
2-2-4 مفهوم اطلاعات. 14
2-2-5 مفهوم دانش 15
2-2-6 انواع دانش. 16
2-3 معناسازی و دانش آفرینی. 17
2-4 مفهوم مدیریت دانش 20
2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش 22
2-5-1 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش 22
2-5-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش 23
2-5-3 نقش مدیریت در مدیریت دانش 24
2-6 شیوههای (مؤلفههای) مدیریت دانش. 24
2-7 ابعاد مدیریت دانش 27
2-7-1 مدیریت دانش سازمانی 27
2-7-2 مدیریت دانش شخصی. 28
2-8 جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی 30
2-9 پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی 33
2- 10 نقش مدیریت دانش در برنامهریزی درسی و فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی. 35
2- 11 مرور پیشینه پژوهش 40
2- 12 نتیجهگیری 43
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1 مقدمه 46
3-2 نوع و روش پژوهش. 46
3-3 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری 46
3-4 ابزار و روشهای گردآوری اطلاعات 48
3-5 روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات . 49
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادهها 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
4-1 مقدمه 52
4-2 دادههای جمعیتشناختی. 52
4-2-1 مدرک تحصیلی 53
4-2-2 جنسیت 53
4-2-3 رتبه دانشگاهی. 54
4-2-4 دانشکده 55
4-2-5 سابقه کار 56
4-2-6 فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی. 57
4-3 تحلیل دادهها. 58
4-3-1 ارائه اطلاعات توصیفی. 58
4-3-1-1 پاسخ به پرسش 1 (شکلگیری دانش) 58
4-3-1-2 پاسخ به پرسش 2 (سازماندهی دانش) 61
4-3-1-3 پاسخ به پرسش 3 (تبادل و انتشار دانش) 62
4-3-1-4 پاسخ به پرسش 4 (کاربرد دانش). 63
4-3-2 تحلیل استنباطی دادهها. 64
4-3-2-1 آزمون فرضیه اول . 64
4-3-2-2 آزمون فرضیه دوم 64
4-3-2-3 آزمون فرضیه سوم . 65
4-3-2-4 آزمون فرضیه چهارم 66
4-3-2-5 بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی. 68
4-3-2-6 بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت 71
فصل پنجم: نتیجهگیری و بحث
5-1 مقدمه 73
5-2 خلاصه پژوهش. 73
5-3 خلاصه نتایج حاصل از پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیههای پژوهش 74
5-3-1 پرسشها 74
5-3-2 خلاصه نتایج فرضیههای پژوهش . 75
5-4 بحث و نتیجهگیری 76
5-4-1 بحث و بررسی نتایج مربوط به کل دانشگاه 76
5-4-2 بحث و بررسی مؤلفههای مدیریت دانش در دانشکدهها. 84
5-4-2 بحث و بررسی فرضیهها 87
5-5 پیشنهادات 90
5-6 محدودیتها 91
فهرست منابع
الف. منابع فارسی. 93
ب. منابع انگلیسی 95
پیوستها. 100
پیوست یک: پرسشنامه 101
چکیده انگلیسی 110
صفحه عنوان انگلیسی. 111
فهرست جدول ها
جدول2-1 گاهشمار مدیریت دانش. 14
جدول2-2 کاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند تحقیق و پژوهش 37
جدول2-3 کاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند ایجاد برنامه درسی 38
جدول2-4 کاربرد و مزایای مدیریت دانش برای خدمات دانشجویان و فارغالتحصیلان. 39
جدول3-1 توزیع جامعه آماری پژوهش بر مبنای دانشکده و رتبه علمی استاد. 47
جدول4-1 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی 53
جدول4-2 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس جنسیت. 53
جدول4-3 تعداد اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت و مدرک تحصیلی 54
جدول4-4 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس رتبه دانشگاهی. 54
جدول4-5 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده. 55
جدول4-6 توزیع فراوانی اعضای هیأت به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی. 57
جدول4-7 سهم منابع استفاده شده توسط اعضای هیأت علمی در اکتساب دانش 58
جدول4-8 بررسی چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی توسط اعضای هیأت علمی. 59
جدول4-9 میزان و سهم هریک از روشهای مختلف استفاده شده توسط اعضای . در تولید دانش 60
جدول4-10 سهم هریک از شکلهای مختلف استفاده شده توسط اعضای . در سازماندهی دانش 61
جدول4-11 سهم هریک از روشهای استفاده شده توسط اعضای . در تبادل و انتشار دانش. 62
جدول4-12 سهم هریک از روشهای استفاده شده توسط اعضای هیأت علمی در کاربرد دانش 63
جدول4-13 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت میزان مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک مدرک تحصیلی 64
جدول4-14 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت میزان مدیریت دانش اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی. 65
جدول4-15 نتایج تفضیلی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده. 66
جدول4-16 نتایج آزمون تعقیبی LSD در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده 68
جدول4-17 نتایج تفضیلی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی. 69
جدول4-18 نتایج آزمون تعقیبی LSD در مورد مقایسه تفاوت میانگین مدیریت دانش اعضای هیأت علمی به تفکیک رتبه دانشگاهی. 70
جدول4-19 آزمون تی در مورد بررسی تفاوت مدیریت دانش اعضای. به تفکیک جنسیت 71
فهرست نمودارها
نمودار 2-1 چرخه دانشسازی بارتون. 18
نمودار 2-2 چرخه تکاملی دانش شخصی. 19
نمودار 2-3 چرخه دانش شخصی. 19
نمودار 2-4 فرایند کلی دانش آفرینی در دانشگاهها 20
نمودار 2-5 چرخه مؤلفههای مدیریت دانش. 26
نمودار 2-6 طراحی ابتکارات مدیریت دانش 32
نمودار 3-1 توزیع جامعه آماری پژوهش بر مبنای دانشکده و رتبه علمی استاد 47
نمودار 4-1 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی. 53
نمودار 4-2 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس جنسیت 54
نمودار 4-3 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس رتبه دانشگاهی 55
نمودار 4-4 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی به تفکیک دانشکده 56
نمودار 4-5 توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس سابقه کار 56
نمودار 4-6 توزیع فراوانی اعضای هیأت به تفکیک فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی 57
چکیده