دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
گرایش بالینی
عنوان:
مقایسه ی مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار
استاد راهنما:
جناب دکتر فرهاد خرمایی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
1-1-مقدمه.2
1-2-بیان مسأله4
1-3-اهداف پژوهش6
1-4-ضرورت و اهمیت پژوهش6
1-5-تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها8
1-5-1-افسردگی8
1-5-1-1-تعریف مفهومی8
1-5-1-2-تعریف عملیاتی8
1-5-2-اضطراب8
1-5-2-1-تعریف مفهومی8
1-5-2-2-تعریف عملیاتی9
1-5-3-مؤلفههای ذهنآگاهی9
1-5-3-1-تعریف مفهومی9
1-5-3-2-تعریف عملیاتی.10
1-5-4-مؤلفههای صبر10
1-5-4-1-تعریف مفهومی10
1-5-4-2-تعریف عملیاتی.11
فصل دوم: چهارچوب نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مبانی نظری.13
2-1-1-افسردگی13
2-1-2-اضطراب منتشر14
2-1-3-تفاوتهای بین افسردگی و اضطراب15
2-1-4-ذهنآگاهی.16
2-1-4-1-ریشههای تاریخی ذهنآگاهی16
2-1-4-2-انتقال ذهنآگاهی به روانشناسی.18
2-1-4-3-ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی:موج سوم رفتاردرمانی.21
2-1-4-3-1-موج اول رفتاردرمانی21
2-1-4-3-2-موج دوم رفتاردرمانی22
2-1-4-3-3-موج سوم رفتاردرمانی23
2-1-4-3-3-1-مداخلات مبتنی بر آموزش ذهنآگاهی24
2-1-4-3-3-2-مداخلاتی که ذهنآگاهی مؤلفه کلیدی آنهاست.26
2-1-4-4-تعاریف ذهنآگاهی.29
2-1-4-5-مفهومسازی ذهنآگاهی در روانشناسی بالینی.31
2-1-4-6-رابطه ذهنآگاهی با مراقبه36
2-1-4-7-سازههای مرتبط با ذهنآگاهی38
2-1-4-7-1-شیوههای پردازشگری ذهنی.38
2-1-4-7-2-اشکال هشیاری رفلکسی40
2-1-4-8-رابطه بین ذهنآگاهی، شناخت ضمنی و آشکار43
2-1-5-مبانی نظری صبر.46
2-1-5-1-مفهوم صبر.46
2-1-5-2-انواع صبر49
2-1-5-3-رابطه صبر با مفاهیم مشابه50
2-1-5-4-صبر در عرفان اسلامی.51
2-1-5-5-مفهوم صبر در قرآن.53
2-1-5-6-زمینههای صبر در قرآن55
2-1-5-7-صبر و سایر مفاهیم در قرآن59
2-1-5-8-نشانگان صبر60
2-1-5-9-پیامدهای صبر.63
2-1-5-10-صبر در روانشناسی65
2-1-5-11-کارکردهای صبر.66
2-1-5-12-پایههای روانشناختی صبر69
2-2-پیشینه پژوهش.75
2-2-1-ذهنآگاهی75
2-2-2-صبر.78
2-3-سؤالات پژوهش.79
فصل سوم: روش و ابزارهای پژوهش
3-1-مقدمه81
3-2-جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری81
3-2-1-دادههای توصیفی نمونه82
3-3-ابزارهای پژوهش.84
3-3-1-آزمون افسردگی بک.84
3-3-2-آزمون اضطراب پنهان و آشکار اشپیلبرگر84
3-3-3-پرسشنامه صبر.85
3-3-3-1-روایی پرسشنامه.85
3-3-3-2-پایایی پرسشنامه.86
3-3-4-پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی.87
3-3-4-1-روایی پرسشنامه.87
3-3-4-2-پایایی پرسشنامه.91
3-4-روش اجرا92
3-5-روش آماری92
فصل چهارم: یافتهها
4-1-مقدمه94
4-2-یافتههای توصیفی.95
4-2-1-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی.95
4-2-2-یافتههای توصیفی مربوط به مؤلفههای صبر.96
4-3-آمار استنباطی.97
4-3-1-یافتههای مربوط به سؤال اول.97
4-3-2-یافتههای مربوط به سؤال دوم.102
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1-مقدمه.108
5-2-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال اول پژوهش108
5-3-بحث و نتیجهگیری در مورد سؤال دوم پژوهش.112
5-4-محدودیتها114
5-5-پیشنهادات.114
فهرست منابع
منابع فارسی116
منابع لاتین121
پیوستها
پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی135
پرسشنامه صبر137
پرسشنامه افسردگی بک.139
پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر.144
چکیده به زبان انگلیسی14
فهرست جدولها
جدول(3-1)توزیع گروه نمونه بر حسب سن82
جدول(3-2)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر جنسیت83
جدول(3-3)توزیع گروه نمونه برحسب متغیر تحصیلات.83
جدول(3-4)ضرایب پایایی مؤلفههای صبر86
جدول(3-5)نتایج تحلیل عوامل پرسشنامه پنج مؤلفه ذهنآگاهی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس.89
جدول(3-6)ضرایب پایایی مؤلفههای ذهنآگاهی91
جدول(4-1)میانگین و انحراف معیار پنج مؤلفه ذهنآگاهی در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار95
جدول(4-2)میانگین و انحراف معیار مؤلفههای صبر در افراد افسرده، مضطرب و بهنجار96
جدول(4-3)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای ذهنآگاهی.97
جدول(4-4)نتایج مربوط به آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای ذهنآگاهی بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار98
جدول(4-5)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه مشاهده98
جدول(4-6)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه توصیف.99
جدول(4-7)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عمل توأم آگاهی.100
جدول(4-8)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم قضاوت100
جدول(4-9)نتایج آزمون تعقیبی توکی مربوط به مؤلفه عدم واکنش101
جدول(4-10)نتایج آزمونMANOVA مربوط به مؤلفههای صبر.102
جدول(4-11)نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت مؤلفههای صبر بین گروههای افسرده، مضطرب و بهنجار.103
جدول(4-12)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه شکیبایی.103
جدول(4-13)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه رضایت.104
جدول(4-14)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه استقامت104
جدول(4-15)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه درنگ.105
جدول(4-16)نتایج آزمون توکی مربوط به مؤلفه متعالی شدن.106
فهرست نمودارها
نمودار(2-1)پایههای روانشناختی صبر74
چکیده
اهداف پژوهش حاضر ، مقایسه مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی، اضطراب منتشر و افراد بهنجار بود. طرح این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه بیماران افسرده و مضطربی که از خرداد تا شهریور 1390 به مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می کردند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، 30 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب منتشر و 30 فرد بهنجار بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر، پرسشنامه پنج مولفه ذهن آگاهی و پرسشنامه صبر. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهند که میان افراد افسرده، مضطرب و بهنجار از نظر مؤلفه های ذهن آگاهی و صبر ، تفاوت معناداری وجود دارد
مقد