دانلود پایان نامه ارشد: بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل ارسال شده در 24 فروردین 1399 توسط مدیر سایت در بدون موضوع دانلود پایان نامه ارشد: بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی(گرایش برنامه ریزی آموزشی) موضوع: بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اوّل: کلیات پژوهشمقدمه . 4بیان مساله 5اهمیت وضرورت پژوهش 10اهداف وسوالات تحقیقهدف کلی. 10هدفهای جزئی. 10سوالات اصلی. 11سوالات جزئی. 11تعریف واژگان و اصطلاحات. 12تعریف واژگان و اصطلاحات 12فصل دوّم : ادبیات وپیشینه پژوهشمقدمه 16مفاهیم وتعاریف فناوری اطلاعات وارتباطات. 17سیر تاریخ تحول وپیشرفت فناوری اطلاعات وارتباطات. 29نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش. 30مواد و وسایل آموزشی. 31امکانات وخدمات فناوری اطلاعات وارتباطات. 32اینترنت ( شبکه ی شبکه ها). 32کاربردهای اینترنت وانواع فعالیت های اینترنتی. 33امکانات وسرویس های اینترنتی . 34پست الکترونیکی . 34سرویس انتقال پرونده های کامپیوتری 35کتابخانه دیجیتالی ( الکترونیکی ) 35گروه های خبری 36ایجاد مدارک بر روی شبکه جهانی وب. 36جستجوی خودکار(موتورهای جستجو) 36ارتباط سمعی وبصری 37کامپیوتر 37کاربرد ونقش کامپیوتر در آموزش 38چند رسانه ای 41نرم افزارها 41تلویزیون. 42ویدئو 42مزایای کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش 42نقش واهمیت آموزش و پرورش در توسعه ی فناوری اطلاعات وارتباطات 43برنامه درسی 44عناصر برنامه درسی. 47نقش فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامه ی درسی. 49روش ها و فنون تدریس 56روش سخنرانی 58روش نمایشی. 60آموزش برنامه ای. 61روش یادگیری تاحد تسلط. 62روش بحث گروهی. 63روش مشارکتی 65روش واحدها 67روش حل مساله 69فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش معلمان. 75پیشینه پژوهشتحقیقات داخلی 79تحقیقات خارجی 85جمع بندی 88فصل سوّم : روش شناسی پژوهشمقدمه 19جامعه، نمونه و روش نمونه گیری. 92ابزار جمع آوری اطلاعات 95روایی پرسشنامه 99پایانی پرسشنامه. 99نحوه اجرای پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده 99روش آماری تجزیه وتحلیل داده ها 100فصل چهارم : توصیف داده هامقدمه 102توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان. 102بررسی توصیفی داده ها. 105سایریافته ها. 136توصیف وتجزیه وتحلیل مصاحبه. 133توصیف وتجزیه وتحلیل مشاهده 152فصل پنجم:خلاصه ونتیجه گیریمقدمه 156یافته های مربوط به سوالات. 156سایر یافته های تحقیق. 163محدودیت های تحقیق 164پیشنهادات 165منابع 167ضمائم فهرست جدولهاعنوان صفحهجدول شماره (2-1) سیر تاریخی تحول و پیشرفت ICT 24جدول شماره (2-2) ویژگی های عناصر، در مراحل متفاوت ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات بهبرنامهی درسی . 48جدول شماره (2-3) مقایسه رویکردهای یاددهی یادگیری مکاتب رفتارگرایی و ساختارگرایی 54جدول شماره (3-1) رشته تدریس، تعداد مدارس و تعداد معلمان . 94جدول شماره (3-2) اطلاعات مربوط به پرسشنامه معلمان . 97جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب جنس 102جدول شماره (4-2) اطلاعات توصیفی در خصوص ویژگی های سنی و مدت زمان خدمت در آموزش و پرورش پاسخگویان 103جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از کامپیوتر و نرم افزارهایکامپیوتری در کلاس. 105جدول شماره (4-4) ارزیابی سطح معناداری از طریق آزمون خی دو 106جدول شماره (4-5) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از کامپیوتر ونرم افزارهای کامپیوتری . 108جدول شماره (4-6) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از اینترنت و سرویسهایاینترنتی در کلاس 110جدول شماره (4-7)ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو. 110جدول شماره (4-8) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از اینترنت وسرویس های اینترنتی. 113جدول شماره (4-9) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده ی معلمان. 114جدول شماره (4-10) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو . 115جدول شماره (4-11) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس تلویزیون و ویدئو پروژکتور 116جدول شماره (4-12) آزمون T تک متغیره برای بررسی میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات وارتباطات. 117جدول شماره (4-13) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو . 118جدول شماره (4-14) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در روش تدریس . 120جدول شماره (4-15) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو 121جدول شماره (4-16) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در تهیه و تولید موادآموزشی 123جدول شماره (4-17) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو 124جدول شماره (4-18) اطلاعات توصیفی در مورد موانع کاربرد ICT در برنامه درسی 126جدول شماره (4-19) آزمون U من ویتنی بین مدارسی که ازICT استفاده می کنند با مدارسیکه از ICT استفاده نمی کنند. 127جدول شماره (4-20) میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریس و تهیه مواد آموزشیبه تفکیک جنسیت. 129جدول شماره (4-21) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریسو تهیه مواد آموزشی با سن معلمان 130جدول شماره (4-22) ضریب همبستگی بین روش تدریس و میزان استفاده از اینترنت، تلوزیونو ویدئو پروژکتور و کامپیوتر 132جدول شماره (4-23) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از اینترنت، تلوزیون و کامپیوتر در تهیه وتولید مواد و منابع آموزشی 133جدول شماره (4-24) مشاهده امکانات مدارس 154جدول شماره (5-1) مراحل چهارگانه و سوالات مربوط . 161 فهرست نمودارهاعنوان صفحهنمودار شماره (4-1) فراوانی جنسیت . 103نمودار شماره (4-3) میزان استفاده معلمان از کامپیوتر و نرمافزارهای کامپیوتری در کلاس 105نمودار شماره (4-6) میزان استفاده معلمان از اینترنت و سرویس های اینترنتی 109نمودار شماره (4-7) میزان استفاده ی معلمان از تلویزیون و ویدئو پروژکتور در کلاس. 110 فهرست هیستوگرام هاعنوان صفحه هیستوگرام شماره (4-2)(الف): میزان سن پاسخ دهندگان. 104هیستوگرام شماره (4-2)(ب): مدت زمان خدمت معلمان در آموزش و پرورش 104 چکیدهامروزه تغییرات ناشی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی تاثیر بسزایی بر کار و زندگی مردم گذاشته و با همه سبکها و روشهای گذشته به مقابله پرداخته است. بطوریکه هر چه زمان میگذرد ناکارآمدی نظامهای آموزشی بیشتر آشکار می شود و نیاز به تحول در نظام آموزشی متداول بیشتر احساس می شود. اساسا نیاز به تغییر در نظامهای آموزشی نیازی ذاتی است. هر رویکرد جدیدی نیز به هر تقدیر بر نظامهای آموزشی تاثیر گذار هستند. در چنین اوضاعی که ICT به عنوان رویکرد جدید تمام ابعاد زندگی بشر را متاثر کرده است، سادهاندیشی است اگر تصور کنیم این رویکرد بر نظام آموزشی ما بیتاثیر خواهد بود. بنابراین عاقلانهتر آنست که به جای ایستادن در مقابل موج نوآوریهای آموزشی سوار بر این امواج شویم (چوبینه، 1382). با توجه به تاثیرات غیر قابل انکار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیهی فرایندهای یاددهی یادگیری در این پژوهش به بررسی نوع و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روشهای تدریس، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهیه و تولید مواد آموزشی، موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، مراحل چهارگانه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملکرد تحصیلی دانشآموزان پرداخته شده است، تا شاید گامی کوچک در جهت روشن نمودن ارزش و سودمندی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش باشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مدارس متوسطه بابل در سال تحصیلی 88-87 بود. نمونه ی آماری معلمان 196 نفر و نمونهی آماری دانشآموزان شامل کل دانشآموزان مقاطع اول، دوم، سوم رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضیفیزیک بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است. ضریب آلفای کرانباخ پرسشنامه 1/78 بود. از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و جدول) و روش های آماری استنباطی (آزمون T، ضریب همبستگی و U من ویتنی) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. یافته ها نشان داد که میزان استفاده از ICT در میان معلمان کمتر از حد متوسط است. معلمان بیشترین نقش ICT را در روش تدریس باعث پیاده شدن روش های مورد علاقه دانش آموزان و استفاده از روش های مختلف تدریس و . میدانند. همچنین معلمان بیشترین میزان استفاده از ICT را در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی در تکثیر راحت جزوات با استفاده از پرینتر و مطالعهی اطلاعات گردآوری شده از اینترنت و . و کمترین میزان استفاده را در تهیه و ساخت نرم افزارهای آموزشی و گفتگوی اینترنتی با متخصصان بیان کردند. از مهمترین موانع موجود در مدارس برای استفاده از ICT را تعداد ناکافی رایانه و فرصت زمانی اندک تدریس بیان نمودند. این موانع در مصاحبه نیز کمبود امکانات، تعداد زیاد دانشآموزان و ناآشنایی با ICT را موانع موجود برای استفاده از ICT دانستند. در مشاهده نیز وضعیت مدارس، گویای کمبود امکانات و کمتوجهی به کاربرد ICT بودند. تجزیه و تحلیل مصاحبهها نیز نشان دادند که استفاده از ICT در برخی مدارس در مرحله ظهور کننده و در برخی دیگر در مرحلهی کاربردی قرار دارد. آخرین نتایج این تحقیق نیز حاکی از نقش مثبت استفاده از ICT در مدارس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشت. کلید واژه ها: فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه درسی، روشها و فنون تدریس، مواد آموزشی مقدمهاز جمله عرصههایی که در چند سال اخیر مورد هجوم فناوری اطلاعات قرار گرفته، عرصه آموزش و یادگیری است. با وجود اینکه از دوهزار سال قبل تا کنون، بسترها و سیستم های آموزش و یادگیری – در مقایسه با سایر مقوله ها نظیر پزشکی – تغییرات بسیار کمی داشته است، لیکن اکنون به مدد فناوری اطلاعات مدتی است که تحولات آغاز شده است. اگر دهه آخر قرن بیستم را دهه اطلاعات نامگذاری کردند، دهه اول قرن بیست و یکم را عصر دانش[1] (بولز[2]،2000) نامیده و هدف از این نامگذاری را توسعه همه جانبه دانش و آگاهی بشری دانسته اند. در چنین شرایطی طبیعی است که برای کسی که قصد حرکت در شاهراه اطلاعاتی را دارد، روشهای سنتی و قدیمی آموزش و یادگیری کارایی خود را از دست می دهند و انسان برای همگام شدن با محیط در حال تغییر باید به دنبال ریشه ها و رویه های جدیدی برای انتقال دانش و افزایش آگاهی باشد. تمدن موج سوم برای افزایش دانش افراد جامعه به ابزار قدرتمندی نیاز داشت که به موقع، کم هزینه، سریع و معتبر باشد. به نظر می رسد که این ابزار قدرتمند فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.به نظر راه رسیدن به این ابزار قدرتمند و استفاده از آن در مدارس برنامهیدرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بیتردید بدون برنامه درسی مبتنی بر فناوری امکان همسویی با پیشرفت های جهانی در زمینه تعلیم و تربیت نخواهد بود. بنابراین با نظر به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، طراحی و استفاده از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اجتناب ناپذیر است. برای چنین برنامه ریزی درست نیز آگاهی از وضعیت فعلی مدارس از نظر میزان تجهیزات و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آگاهی از میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات و شناسایی موانع فراروی کاربرد آن و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان ضروری است.1 -Knowledge Age2 – Bowles***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید ور نمونه)
دانلود پایان نامه ارشد: بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی(گرایش برنامه ریزی آموزشی) موضوع: بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اوّل: کلیات پژوهشمقدمه . 4بیان مساله 5اهمیت وضرورت پژوهش 10اهداف وسوالات تحقیقهدف کلی. 10هدفهای جزئی. 10سوالات اصلی. 11سوالات جزئی. 11تعریف واژگان و اصطلاحات. 12تعریف واژگان و اصطلاحات 12فصل دوّم : ادبیات وپیشینه پژوهشمقدمه 16مفاهیم وتعاریف فناوری اطلاعات وارتباطات. 17سیر تاریخ تحول وپیشرفت فناوری اطلاعات وارتباطات. 29نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش. 30مواد و وسایل آموزشی. 31امکانات وخدمات فناوری اطلاعات وارتباطات. 32اینترنت ( شبکه ی شبکه ها). 32کاربردهای اینترنت وانواع فعالیت های اینترنتی. 33امکانات وسرویس های اینترنتی . 34پست الکترونیکی . 34سرویس انتقال پرونده های کامپیوتری 35کتابخانه دیجیتالی ( الکترونیکی ) 35گروه های خبری 36ایجاد مدارک بر روی شبکه جهانی وب. 36جستجوی خودکار(موتورهای جستجو) 36ارتباط سمعی وبصری 37کامپیوتر 37کاربرد ونقش کامپیوتر در آموزش 38چند رسانه ای 41نرم افزارها 41تلویزیون. 42ویدئو 42مزایای کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش 42نقش واهمیت آموزش و پرورش در توسعه ی فناوری اطلاعات وارتباطات 43برنامه درسی 44عناصر برنامه درسی. 47نقش فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامه ی درسی. 49روش ها و فنون تدریس 56روش سخنرانی 58روش نمایشی. 60آموزش برنامه ای. 61روش یادگیری تاحد تسلط. 62روش بحث گروهی. 63روش مشارکتی 65روش واحدها 67روش حل مساله 69فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش معلمان. 75پیشینه پژوهشتحقیقات داخلی 79تحقیقات خارجی 85جمع بندی 88فصل سوّم : روش شناسی پژوهشمقدمه 19جامعه، نمونه و روش نمونه گیری. 92ابزار جمع آوری اطلاعات 95روایی پرسشنامه 99پایانی پرسشنامه. 99نحوه اجرای پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده 99روش آماری تجزیه وتحلیل داده ها 100فصل چهارم : توصیف داده هامقدمه 102توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان. 102بررسی توصیفی داده ها. 105سایریافته ها. 136توصیف وتجزیه وتحلیل مصاحبه. 133توصیف وتجزیه وتحلیل مشاهده 152فصل پنجم:خلاصه ونتیجه گیریمقدمه 156یافته های مربوط به سوالات. 156سایر یافته های تحقیق. 163محدودیت های تحقیق 164پیشنهادات 165منابع 167ضمائم فهرست جدولهاعنوان صفحهجدول شماره (2-1) سیر تاریخی تحول و پیشرفت ICT 24جدول شماره (2-2) ویژگی های عناصر، در مراحل متفاوت ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات بهبرنامهی درسی . 48جدول شماره (2-3) مقایسه رویکردهای یاددهی یادگیری مکاتب رفتارگرایی و ساختارگرایی 54جدول شماره (3-1) رشته تدریس، تعداد مدارس و تعداد معلمان . 94جدول شماره (3-2) اطلاعات مربوط به پرسشنامه معلمان . 97جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب جنس 102جدول شماره (4-2) اطلاعات توصیفی در خصوص ویژگی های سنی و مدت زمان خدمت در آموزش و پرورش پاسخگویان 103جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از کامپیوتر و نرم افزارهایکامپیوتری در کلاس. 105جدول شماره (4-4) ارزیابی سطح معناداری از طریق آزمون خی دو 106جدول شماره (4-5) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از کامپیوتر ونرم افزارهای کامپیوتری . 108جدول شماره (4-6) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده معلمان از اینترنت و سرویسهایاینترنتی در کلاس 110جدول شماره (4-7)ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو. 110جدول شماره (4-8) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس استفاده از اینترنت وسرویس های اینترنتی. 113جدول شماره (4-9) توزیع فراوانی و درصد بر حسب استفاده ی معلمان. 114جدول شماره (4-10) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو . 115جدول شماره (4-11) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در خرده مقیاس تلویزیون و ویدئو پروژکتور 116جدول شماره (4-12) آزمون T تک متغیره برای بررسی میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات وارتباطات. 117جدول شماره (4-13) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو . 118جدول شماره (4-14) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در روش تدریس . 120جدول شماره (4-15) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو 121جدول شماره (4-16) فراوانی و درصد انتخاب هر گزینه در مورد نقش ICT در تهیه و تولید موادآموزشی 123جدول شماره (4-17) ارزیابی سطح معناداری از طریق خی دو 124جدول شماره (4-18) اطلاعات توصیفی در مورد موانع کاربرد ICT در برنامه درسی 126جدول شماره (4-19) آزمون U من ویتنی بین مدارسی که ازICT استفاده می کنند با مدارسیکه از ICT استفاده نمی کنند. 127جدول شماره (4-20) میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریس و تهیه مواد آموزشیبه تفکیک جنسیت. 129جدول شماره (4-21) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از ICT و نقش ICT در روش تدریسو تهیه مواد آموزشی با سن معلمان 130جدول شماره (4-22) ضریب همبستگی بین روش تدریس و میزان استفاده از اینترنت، تلوزیونو ویدئو پروژکتور و کامپیوتر 132جدول شماره (4-23) ضریب همبستگی بین میزان استفاده از اینترنت، تلوزیون و کامپیوتر در تهیه وتولید مواد و منابع آموزشی 133جدول شماره (4-24) مشاهده امکانات مدارس 154جدول شماره (5-1) مراحل چهارگانه و سوالات مربوط . 161 فهرست نمودارهاعنوان صفحهنمودار شماره (4-1) فراوانی جنسیت . 103نمودار شماره (4-3) میزان استفاده معلمان از کامپیوتر و نرمافزارهای کامپیوتری در کلاس 105نمودار شماره (4-6) میزان استفاده معلمان از اینترنت و سرویس های اینترنتی 109نمودار شماره (4-7) میزان استفاده ی معلمان از تلویزیون و ویدئو پروژکتور در کلاس. 110 فهرست هیستوگرام هاعنوان صفحه هیستوگرام شماره (4-2)(الف): میزان سن پاسخ دهندگان. 104هیستوگرام شماره (4-2)(ب): مدت زمان خدمت معلمان در آموزش و پرورش 104 چکیدهامروزه تغییرات ناشی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی تاثیر بسزایی بر کار و زندگی مردم گذاشته و با همه سبکها و روشهای گذشته به مقابله پرداخته است. بطوریکه هر چه زمان میگذرد ناکارآمدی نظامهای آموزشی بیشتر آشکار می شود و نیاز به تحول در نظام آموزشی متداول بیشتر احساس می شود. اساسا نیاز به تغییر در نظامهای آموزشی نیازی ذاتی است. هر رویکرد جدیدی نیز به هر تقدیر بر نظامهای آموزشی تاثیر گذار هستند. در چنین اوضاعی که ICT به عنوان رویکرد جدید تمام ابعاد زندگی بشر را متاثر کرده است، سادهاندیشی است اگر تصور کنیم این رویکرد بر نظام آموزشی ما بیتاثیر خواهد بود. بنابراین عاقلانهتر آنست که به جای ایستادن در مقابل موج نوآوریهای آموزشی سوار بر این امواج شویم (چوبینه، 1382). با توجه به تاثیرات غیر قابل انکار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیهی فرایندهای یاددهی یادگیری در این پژوهش به بررسی نوع و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روشهای تدریس، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهیه و تولید مواد آموزشی، موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، مراحل چهارگانه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملکرد تحصیلی دانشآموزان پرداخته شده است، تا شاید گامی کوچک در جهت روشن نمودن ارزش و سودمندی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش باشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مدارس متوسطه بابل در سال تحصیلی 88-87 بود. نمونه ی آماری معلمان 196 نفر و نمونهی آماری دانشآموزان شامل کل دانشآموزان مقاطع اول، دوم، سوم رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضیفیزیک بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده استفاده شده است. ضریب آلفای کرانباخ پرسشنامه 1/78 بود. از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و جدول) و روش های آماری استنباطی (آزمون T، ضریب همبستگی و U من ویتنی) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. یافته ها نشان داد که میزان استفاده از ICT در میان معلمان کمتر از حد متوسط است. معلمان بیشترین نقش ICT را در روش تدریس باعث پیاده شدن روش های مورد علاقه دانش آموزان و استفاده از روش های مختلف تدریس و . میدانند. همچنین معلمان بیشترین میزان استفاده از ICT را در تهیه و تولید مواد و منابع آموزشی در تکثیر راحت جزوات با استفاده از پرینتر و مطالعهی اطلاعات گردآوری شده از اینترنت و . و کمترین میزان استفاده را در تهیه و ساخت نرم افزارهای آموزشی و گفتگوی اینترنتی با متخصصان بیان کردند. از مهمترین موانع موجود در مدارس برای استفاده از ICT را تعداد ناکافی رایانه و فرصت زمانی اندک تدریس بیان نمودند. این موانع در مصاحبه نیز کمبود امکانات، تعداد زیاد دانشآموزان و ناآشنایی با ICT را موانع موجود برای استفاده از ICT دانستند. در مشاهده نیز وضعیت مدارس، گویای کمبود امکانات و کمتوجهی به کاربرد ICT بودند. تجزیه و تحلیل مصاحبهها نیز نشان دادند که استفاده از ICT در برخی مدارس در مرحله ظهور کننده و در برخی دیگر در مرحلهی کاربردی قرار دارد. آخرین نتایج این تحقیق نیز حاکی از نقش مثبت استفاده از ICT در مدارس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشت. کلید واژه ها: فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه درسی، روشها و فنون تدریس، مواد آموزشی مقدمهاز جمله عرصههایی که در چند سال اخیر مورد هجوم فناوری اطلاعات قرار گرفته، عرصه آموزش و یادگیری است. با وجود اینکه از دوهزار سال قبل تا کنون، بسترها و سیستم های آموزش و یادگیری – در مقایسه با سایر مقوله ها نظیر پزشکی – تغییرات بسیار کمی داشته است، لیکن اکنون به مدد فناوری اطلاعات مدتی است که تحولات آغاز شده است. اگر دهه آخر قرن بیستم را دهه اطلاعات نامگذاری کردند، دهه اول قرن بیست و یکم را عصر دانش[1] (بولز[2]،2000) نامیده و هدف از این نامگذاری را توسعه همه جانبه دانش و آگاهی بشری دانسته اند. در چنین شرایطی طبیعی است که برای کسی که قصد حرکت در شاهراه اطلاعاتی را دارد، روشهای سنتی و قدیمی آموزش و یادگیری کارایی خود را از دست می دهند و انسان برای همگام شدن با محیط در حال تغییر باید به دنبال ریشه ها و رویه های جدیدی برای انتقال دانش و افزایش آگاهی باشد. تمدن موج سوم برای افزایش دانش افراد جامعه به ابزار قدرتمندی نیاز داشت که به موقع، کم هزینه، سریع و معتبر باشد. به نظر می رسد که این ابزار قدرتمند فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.به نظر راه رسیدن به این ابزار قدرتمند و استفاده از آن در مدارس برنامهیدرسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بیتردید بدون برنامه درسی مبتنی بر فناوری امکان همسویی با پیشرفت های جهانی در زمینه تعلیم و تربیت نخواهد بود. بنابراین با نظر به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، طراحی و استفاده از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اجتناب ناپذیر است. برای چنین برنامه ریزی درست نیز آگاهی از وضعیت فعلی مدارس از نظر میزان تجهیزات و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آگاهی از میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات و شناسایی موانع فراروی کاربرد آن و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان ضروری است.1 -Knowledge Age2 – Bowles***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است*** متن کامل را می توانید دانلود نمائید ور نمونه)