گروه آموزشی مشاوره
پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش مشاوره
عنوان :
پیش بینی سازگاری اجتماعی دانشجویان مجرد براساس طرحواره های ناسازگار اولیه
استاد راهنما :
دکتر بهمن بهمنی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
-1- مقدمه2
1-2- بیان مسئله4
1-3- اهمیت وضرورت پژوهش9
1-4- اهداف پژوهش12
1-5- سئوالات پژوهش13
1-6- تعریف واژگان14
1-6-1طرحواره های ناسازگار اولیه.14
1-6-2سازگاری اجتماعی.14
فصل دوم (پیشینه تحقیق )
2-1طرحواره16
تعریف طرحواره16
ویژگی های طرحواره های ناسازگار اولیه.17
ریشه های تحولی طرحواره ها 18
نیازهای هیجانی اساسی18
تجارب اولیه زندگی19
خلق وخوی هیجانی20
انواع طرحوارهای ناسازگار اولیه وحوزه های مربوطه21
حوزه اول :بریدگی /طرد21
رهاشدگی /بی ثباتی22
بی اعتمادی /بدرفتاری.22
محرومیت هیجانی.23
نقص/شرم.23
انزوای اجتماعی /بیگانگی23
حوزه دوم :خودگردانی وعملکرد مختل.23
وابستگی /بی کفایتی.24
آسیب پذیری نسبت به ضرر یا بیماری24
گرفتار /خودتحول نیافته 24
شکست25
حوزه سوم :محدودیت های مختل .25
استحقاق /بزرگ منشی.25
خویشتن داری /خودانضباطی ناکافی26
حوزه چهارم :دیگر جهت مندی26
اطاعت.27
ایثار 27
تأییدجویی /جلب توجه28
حوزه پنجم :گوش به زنگی بیش از حد وبازداری 28
بدبینی /منفی گرایی29
بازداری هیجانی29
معیارهای سرسختانه /عیب جویی افراطی.30
تنبیه30
عملکرد طرحواره های ناسازگار اولیه 30
تداوم طرحواره .30
بهبود طرحواره 31
طرحواره های شرطی درمقابل طرحواره های غیر شرطی 33
بیولوژی طرحواره های ناسازگار اولیه .34
سیستمهای مغزی درگیردرشرطی شدن ترس وحوادث آسیب زا.35
2-2سازگاری اجتماعی .36
تعریف سازگاری اجتماعی.37
ملاکهای سازگاری اجتماعی42
ویژگی های افراد دارای سازگاری اجتماعی 43
رویکردهای مبتنی برسازگاری اجتماعی.44
تاریخچه بررسی سازگاری اجتماعی.56
ابعاد سازگاری اجتماعی57
سازگاری در خانواده 57
سازگاری درمدرسه58
سازگاری باهمسالان .59
عوامل تاثیر گذار برسازگاری اجتماعی60
انواع ناسازگاری.64
ناسازگاری اجتماعی65
اختلالات سازگاری.66
عوامل مستعد کننده براختلال سازگاری.68
2-3تحقیقات انجام شده درایران وخارج از ایران 72
فصل سوم (روش تحقیق)
3-1نوع مطالعه.86
3-2جامعه ونمونه وروش نمونه گیری.86
3-3ابزارجمع آوری داده ها86
– پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل86
–پرسشنامه طرحواره یانگ.87
3-4روش اجرا.90
3-5روش تجزیه وتحلیل داده ها .90
فصل چهارم(یافته های تحقیق)
4-1آمار توصیفی92
4-2آمار استنباطی.102
فصل پنجم (نتیجه گیری )
5-1پیشنهادات پژوهش112
5-2 محدودیت های پژوهش.112
-فهرست منابع113
فهرست جداول
عنوان .صفحه
جدول 4-1 : میانگین وانحراف معیارسن وسال ورودی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی92
جدول 4-2: فراوانی ودرصد جنسیت دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی 92
جدول4-3 :فراوانی ودرصد رشته های مختلف تحصیلی ومقاطع تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی 93
جدول 4-4: ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه بریدگی/ طرد باسازگاری اجتماعی دردانشجویان.95
جدول 4-5:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه خودگردانی وعملکرد مختل با سازگاری اجتماعی دردانشجویان 96
جدول 4-6:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه محدودیت های مختل باسازگاری اجتماعی دردانشجویان97
جدول 4-7:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها درحوزه دیگر جهت مندی باسازگاری اجتماعی دردانشجویان 97
جدول 4-8:ضریب همبستگی پیرسون بین طرحواره ها در حوزه گوش به زنگی بیش از حدوبازداری با سازگاری اجتماعی در دانشجویان.98
جدول 4-9:نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام برای پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس طرحواره های ناسازگاراولیه .99
جدول 4-10:نتایج آزمون Tگروههای مستقل دانشجویان بومی وغیر بومی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه102
چکیده فارسی
مقدمه:
سازگاری اجتماعی فرایندی است که افراد را قادر می سازد تارفتار دیگران را درک وپیش بینی کنند ،رفتار خودرا کنترل وتعاملات اجتماعی خودرا تنظیم کنند. درشکل گیری سازگاری اجتماعی عواملی چون شیوه های تربیتی ،ارزشها واعتقادات حاکم بر فرد وجامعه همسالان ،خانواده وآموزش وپرورش موثر هستند. همچنین با عواملی مانند وراثت ،محیط ،خانواده ،هویت جنسی ،عضویت گروهی درارتباط است، از جمله عواملی که در زمینه تاثیر بر سازگاری اجتماعی می تواند مورد بررسی قرار گیرد طرحواره های ناسازگار اولیه است، یعنی الگوهای هیجانی وشناختی خود آسیب رسانی که در ابتدای رشد وتحول ذهن شکل گرفته اند ودر سیر زندگی تکرار می شوند.
هدف :پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس طرحواره های ناسازگار اولیه دردانشجویان مجردانجام شده است.
روش : ابتدا لیست دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از مدیریت آموزش دانشگاه دریافت شد، سپس 200نفر از آنها به صورت تصادفی طبقه ای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. با تشریح اهداف پژوهش از مشارکت کنندگان خواسته شد تا دو پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و سازگاری اجتماعی بل را تکمیل نمایند. پس از جمع آوری اطلاعات، برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه، آزمون T و نیز نرم افزار16SPSS استفاده شد.
نتایج :نتایج ضریب همبستگی پیرسون با P<0/05 نشان داد طرحواره های رهاشدگی /بی ثباتی ،بی اعتمادی /بد رفتاری ،محرومیت هیجانی ،نقص /شرم وانزوای اجتماعی /بیگانگی درحوزه بریدگی /طرد وطرحواره های وابستگی /بی کفایتی ،آسیب پذیری نسبت به ضرریا بیماری ،خودتحول نیافته /گرفتاری وشکست درحوزه خودگردانی وعملکرد مختل وطرحواره های استحقاق /بزرگ منشی وخویشتن داری وخودانضباطی ناکافی درحوزه محدودیت های مختل وطرحواره های اطاعت رابطه منفی ومعناداری با سازگاری اجتماعی وجود داردولی طرحواره ایثار درحوزه دیگر جهت مندی رابطه منفی ومعناداری با سازگاری اجتماعی وجود ندارد ونیز طرحواره های بازداری هیجانی ومعیار های سرسختانه درحوزه گوش به زنگی بیش از حد وبازداری رابطه منفی ومعناداری وجود داردوهمچنین نتایج با رگرسیون گام به گام (P<0/05,F=22/2) نشان دادکه طرحواره های اطاعت ،خویشتن داری / خودانضباطی ناکافی ،محرومیت هیجانی ،بازداری هیجانی واستحقاق /بزرگ منشی توان پیش بینی سازگاری اجتماعی را دارند ونتایج آزمون Tگروههای مستقل با P<0/05نشان داد که طرحواره های خودتحول نیافته /گرفتار ،بی اعتمادی /بدرفتاری وبازداری هیجانی دردانشجویان بومی وغیر بومی تفاوت معناداری وجود داردولی درسایر طرحواره ها دراین دوگروه تفاوت معنا داری وجود ندارد .