واحد مرودشت
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی – گروه مشاوره
پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش مشاوره
عنوان:
تدوین و آزمون مدل انگیزشی برای تصمیم به ترک یا ادامه تحصیل دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان مناطق روستایی شهرستان اقلید
استاد راهنما:
دکتر کیومرث فرح بخش
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
مقدمه 2
بیان مسئله 5
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 14
اهداف تحقیق. 14
فرضیه تحقیق 15
تعاریف متغیرها و اصطلاحات 15
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه 18
پیشینه نظری 18
نظریه ی تعیین گری شخصی. 18
نظریه ی ارزیابی شناختی 22
نظریه ی یکپارچگی ارگانیسمی 25
نظریه ی جهت گیری علی 26
نظریه ی نیازهای بنیادی 27
دیالکتیک ارگانیسمی 28
نیازهای روانشناختی و انگیزش درونی 30
درونی سازی انگیزش بیرونی: نیازها و خود تنظیمی یکپارچه. 32
بافت های اجتماعی. 36
زمانی که نیازها ارضا نمی شوند 39
سبک های انگیزشی معلم. 41
ارتباط SDT با سایر نظریه ها. 43
نظریه ی یادگیری اجتماعی 43
نظریه روانی. 46
ترک تحصیل و عوامل مربوط به آن 49
عوامل موثر بر افت تحصیلی 49
عوامل فردی. 49
عوامل مربوط به خانواده 51
عوامل مربوط به همسالان. 54
عوامل مربوط به مدرسه 55
عوامل مربوط به کار 58
عوامل مربوط به جامعه. 59
مداخلات خود تعیین گری: پایه ریزی برای اتمام مدرسه. 59
مداخلات خود تعیین گری 63
دستورالعمل حامی خود تعیین گری. 65
به کارگیری مهارت های خود مختاری برای اهداف دانش آموزان. 68
نمونه هایی از رفتارهای حامی استقلال معلم در کلاس های آموزشی 68
پیشینه پژوهشی 71
تحقیقات انجام شده در داخل کشور 71
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 72
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
طرح پژوهش 81
جامعه آماری 81
نمونه و روش نمونه گیری. 81
ابزار گردآوری اطلاعات 81
روش اجرا. 84
روش تحلیل داده ها 84
فصل چهارم: تحلیل داده ها
الف: یافته های توصیفی 86
یافته های استنباطی. 96
خلاصه مدل. 97
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق. 105
بحث و نتیجه گیری 106
محدودیت ها. 110
پیشنهادات. 112
منابع فارسی 113
منابع انگلیسی. 114
پیوست ها 135
الف) پرسشنامه ها. 136
ب) شاخص های برازش مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزار AMOS. 145
ج) شاخص های برازش مدل با استفاده از نرم افزار LISREL. 147
فهرست جداول
جدول 4-1: فراوانی و درصد نمرات ادراک حمایت معلم از خود پیروی 86
جدول 4-2: فراوانی و درصد نمرات ارزش ادراک شده تحصیل 88
جدول 4-3: فراوانی و درصد نمرات شایستگی ادراک شده 89
جدول 4-4: فراوانی و درصد نمرات تصمیم به ادامه تحصیل 91
جدول 4-5: فراوانی و درصد نمرات انگیزش تعیین شده. 92
جدول 4-6: فراوانی و درصد نمرات عملکرد تحصیلی 94
جدول 4-7: نمرات همبستگی متغیرها 95
جدول4-8:تحلیل واریانس و مشخصههای آماریرگرسیون ارزش ادراک شده تحصیل. 97
و ادراک حمایت معلم از خود پیروی
جدول 4-9: ضرایب بتا و سطح معناداری ارزش ادراک شده تحصیل و ادراک حمایت 97
معلم از خود پیروی
جدول 4-10: تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون انگیزش خود تعیین شده، 98
ارزش ادراک شده و شایستگی ادراک شده.
جدول 4-11: ضرایب بتا و سطح معناداری انگیزش خود تعیین شده، ارزش ادراک شده 98
و شایستگی ادراک شده.
جدول 4-12: تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون انگیزش خود تعیین شده، 99
عملکرد تحصیلی مورد انتظار و شایستگی ادراک شده.
جدول 4-13: ضرایب بتا و سطح معناداری انگیزش خود تعیین شده، عملکرد تحصیلی 99
مورد انتظار و شایستگی ادراک شده.
جدول 4-14 تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون ادراک حمایت معلم 100
از خود پیروی
جدول 4-15: ضرایب بتا و سطح معناداری ادراک حمایت معلم از خود پیروی. 100
جدول 4-16: تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون ادراک حمایت معلم از . 101
خود پیروی در ارتباط با انگیزش خود تعیین شده101
جدول 4-17: ضرایب بتا و سطح معناداری ادراک حمایت معلم از خود پیروی در ارتباط. 101
با انگیزش خود تعیین شده
جدول 4-18: تحلیل واریانس و مشخصه های آماری رگرسیون انگیزش خود تعیین شده، 102
عملکرد تحصیلی و شایستگی ادراک شده.
جدول 4-19: ضرایب بتا و سطح معناداری انگیزش خود تعیین شده، عملکرد تحصیلی 102
و شایستگی ادراک شده
فهرست نمودارها
نمودار 4-1: نمرات ادراک حمایت معلم از خود پیروی 87
نمودار 4-2: نمرات ارزش ادراک شده تحصیلی 88
نمودار 4-3: نمرات شایستگی ادراک شده 90
نمودار 4-4: نمرات تصمیم به ادامه تحصیل. 91
نمودار 4-5: نمرات انگیزش خود تعیین شده. 93
نمودار 4-6: نمرات عملکرد تحصیلی 94
فهرست شکل ها
شکل 1-1:مدل پیشنهادی از روابط میان ادراک حمایت معلم از خود پیروی، انگیزش خود تعیین شده، شایستگی
ادراک شده، عملکرد تحصیلی، ارزش ادراک شده تحصیل و تصمیم به ادامه تحصیل. 11
شکل 1-2: مدل پیشنهادی از روابط میان ادراک حمایت معلم از خود پیروی، انگیزش خود تعیین شده، شایستگی
ادراک شده، عملکرد تحصیلی و تصمیم به ادامه تحصیل 13
شکل 2-1: پیوستار تعیین گری شخصی. 34
شکل 2-2: پیامدهای سطوح ادراک از چالش و مهارت ( از سانتراک، 2001). 47
شکل 4-1: مدل اصلاح شده. 103
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین و آزمون یک مدل انگیزشی برای تصمیم دانش آموزان به ترک یا ادامه تحصیل از دبیرستان بر مبنای نظریه تعیین گری شخصی بر روی دانش آموزان روستایی پسر اول دبیرستان شهرستان اقلید می باشد. در پژوهش حاضر، نمونه ای 192 نفری از دانش آموزان پسر اول دبیرستان مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش متغیرهای انگیزشی که بیانگر قصد دانش آموزان به ادامه تحصیل یا ترک تحصیل بود را مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و برای سنجش متغیرها از شش سازه مکنون – ادراک حمایت معلم از خود پیروی، ارزش ادراک شده تحصیل، انگیزش خود تعیین شده، شایستگی ادراک شده، عملکرد تحصیلی و تصمیم به ادامه تحصیل استفاده شد.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل و همچنین از روش رگرسیون چند متغیری برای تحلیل مسیر داده ها استفاده شد.
تحلیل مسیر اطلاعات پرسشنامه ای نشان داد که حمایت از خود مختاری توسط معلم و ارزش ادراک شده تحصیل در کلاس درس به طور غیر مستقیم از طریق ارتباط با عملکرد تحصیلی و شایستگی ادراک شده باعث تمایل آنان به ادامه تحصیل می شود.
مقدمه
در طول دههی گذشته مطالعهی فرایندها و پویاییهای انگیزشی توجه تجربی فزایندهای را در حوزهی روانشناسی به خود جلب کرده است.این درحالی است بررسیهای مختلف نشان دادهاند که علاقهی طبیعی کودکان به یادگیری و پرداختن به آن در طول سالهای مدرسه کاهش پیدا میکند که اغلب نیز تاثیر منفی بر پیشرفت تحصیلی آنها میگذارد. برخی از پژوهشگران مدعی هستند که این وضع حداقل تا حدودی به علت روش معلمان و رویکرد مدرسه به فرایند یادگیری است(مورفی[1] و الکساندر[2]، 2000؛ پینتریچ[3]، 2000). نظریهی تعیینگری شخصی (SDT)[4]،(دسی و رایان، 1985؛ رایان و دسی، b2000) یکی از نظریههایی است که میتواند به ما در روشن ساختن این موضوع که چگونه محیط مدرسه و سبک انگیزشی معلمان، نمره و انگیزش کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار میدهد، کمک کند.
SDT فرض میکند که همهی انسانها به دنبال برآورده ساختن سه نیاز بنیادی خود هستند که اساس ماهیت و کیفیت درگیر شدن[5] را در هر حیطه تشکیل میدهند (دسی و رایان، 1985). این نیازها عبارتند از : نیاز به خود پیروی[6] که تمایل افراد به درگیر شدن در فعالیتها به انتخاب خود و منشاء رفتار خود بودن را نشان میدهد (دوچارمز[7]، 1968؛ دسی و رایان، 1985).
نیاز به وابستگی[8] که شامل احساس پیوند با دیگران، یا احساس تعلق داشتن به محیط اجتماعی است (بامیستر[9] و لییری[10]، 1995؛ دسی و رایان، 1985). و نیاز به شایستگی[11] که به تمایل افراد برای تعامل تاثیر گذار با محیط، و تجربهی احساس موثر بودن در ایجاد نتایج دلخواه و جلوگیری از رویدادهای ناخواسته اشاره دارد (دسی و رایان، 1985؛ ادموندز[12]، نتومانیس[13] و ال. دودا[14]، 2008).
به طور سنتی پژوهشگران SDT بیشتر به بررسی کیفیت انگیزش یادگیرندگان علاقهمند بودهاند. کیفیت انگیزش[15] به نوع انگیزش زیربنایی رفتار یادگیری اشاره میکند، که میتوان آن را از کمیت، مقدار یا سطح انگیزش که یادگیرندگان برای یک فعالیت یادگیری مشخص نشان میدهند، متمایز ساخت (رایان و دسی،b 2000؛ وناستینکیست[16]، لنز[17]).
در رویکردی به انگیزش که در آموزش و پرورش مفید نشان داده است بیان می شود که رفتار می تواند به صورت درونی یا به صورت بیرونی برانگیخته باشد (دسی و رایان، 1985). انگیزش درونی[18] با مشارکت جستن در یک فعالیت به خاطر لذت ذاتی آن سر و کار دارد (رایان و دسی، 2000).
انگیزش بیرونی[19] زمانی است که فرد برای به دست آوردن بازدههایی که از خود فعالیت جدا هستند در آن درگیر میشود (رایان و دسی، 2000)