دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت : تاثیر فرایند مدیریت دانش بر اثر بخشی بانک رفاه کارگران
پایان نامه رشته مدیریت
عنوان : تاثیر فرایند مدیریت دانش بر اثر بخشی بانک رفاه کارگران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (. M. A)
عنوان :
تاثیر فرایند مدیریت دانش بر اثر بخشی بانک رفاه کارگران
استاد راهنما :
سرکار خانم دکتر شاه منصوری
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
هدف از تحقیق شناسایی تأثیر فرایند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب شهر تهران می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. از نظر روش استنتاج از نوع تحقیقات توصیفی است و هچنین از نظرطرح تحقیق از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شعب منتحب بانک رفاه کارگران جنوب شهر تهران در نظر گرفته شده است. این جامعه در مجموع 98 نفر بوده و نمونه مورد بررسی 78 پاسخگو برآورد شد. در این پژوهش از پرسشنامه جهت جمع آوری داد های تحلیل استفاده شد.به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. پس از پردازش دادهها توسط ابزارها و نرم افزارهای آماری، نتایج زیر حاصل شدند: این نتایج بیان می کند که مولفه های خلق دانش، اشتراک دانش، ذخیره دانش، بهره برداری از دانش، تحصیل دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است و هرچه به این شاخص ها بیشتر توجه شود اثربخشی بانک رفاه کارگران بهبود می یابد.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش، اثربخشی
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق. 1
1-2- بیان مسأله. 3
1-3- اهداف تحقیق. 5
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-5- سؤالهای تحقیق 8
1-7- متغیرهای تحقیق 9
1-8- مدل مفهومی تحقیق. 10
1-9- قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی تحقیق 11
1-10- تعریف اصطلاحات (واژهها) 11
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق. 14
مقدمه. 15
2-1- بخش اول: ادبیات تحقیق. 15
2-1-1- مفهوم دانش. 15
2-1-2- ارتباط داده، اطلاعات و دانش. 17
2-1-3- انواع دانش. 19
2-1-4- عوامل مؤثر بر بکارگیری دانش. 22
2-1-5- فرایند خلق دانش. 23
2-1-6- ویژگیهای دانش. 24
2-1-7- مفهوم مدیریت دانش. 26
2-1-8- تاریخچه مدیریت دانش. 27
2-1-9- علل پیدایش و تکامل مدیریت دانش. 28
2-1-10- نیاز به مدیریت دانش. 30
2-1-11- اهداف مدیریت دانش. 30
2-1-12- وظایف مدیریت دانش. 31
2-1-13- مزایای مدیریت دانش. 32
2-1-14- عناصر اساسی مدیریت دانش. 34
نقش دانش در مدیریت دانش. 35
نقش مدیریت در مدیریت دانش. 36
نقش تکنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش. 37
نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش. 37
2-1-15- گرایشهای مدیریت دانش. 38
2-1-16- عوامل مؤثر در طراحی استراتژی مدیریت دانش. 39
2-1-17- مدیریت دانش و فناوری 40
2-1-18- جریان دانش در سازمان. 42
2-1-19- مؤلفههای مدیریت دانش. 45
2-1-20- مفاهیم کارآیی، اثربخشی و عملکرد. 47
2-1-21- اثربخشی سازمانی و معیارهای آن. 49
2-1-21-1- معیارهای سازمانی 49
2-1-21-2- مدلهای اثربخشی سازمانی 53
2-2- بخش دوم: مروری بر سوابق تحقیق. 57
الف- سابقه تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 57
ب) سابقه تحقیقات خارجی 59
2-3- بخش سوم: آشنایی با بانک رفاه کارگران. 68
فصل سوم روش تحقیق. 70
مقدمه. 71
3-1- روش تحقیق. 71
3-2- جامعه و نمونه آماری 72
3-3- برآورد حجم نمونه. 72
3-4- روش جمعآوری اطلاعات و مراحل آن. 72
3-4-1. مطالعه مقدماتی 73
3-4-2- استفاده از منابع کتابخانهای و اسناد و مدارک 73
3-4-3. تهیه و تنظیم پرسشنامه. 73
3-5. بررسی روایی و پایائی آزمون. 75
3-5-1. بررسی روایی پرسشنامه. 75
3-5-2. بررسی پایایی پرسشنامه. 75
3-6-3. آلفای کرونباخ. 75
3-6. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 77
3-7- مراحل اجرای تحقیق 78
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 79
2-4- آمار استنباطی 81
3-4-آزمون نرمال بودن متغیرها 85
4-4-آزمون استقلال خطاها 86
5-4-بررسی فرضیات تحقیق. 88
فصل پنجم. 109
نتیجه گیری و پیشنهاد. 109
5-1- مقدمه. 110
5-2- مروری بر موضوع تحقیق و روش اجرای آن. 110
5-3- تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از فرضیه ها و مولفه های اثر بخشی تحقیق. 111
5-4- پیشنهادات با توجه به یافته های تحقیق و نظرات برای تحقیقات آتی 115
5-6. محدودیتهای تحقیق 117
منابع. 118
منابع خارجی 124
پرسش نامه. 128
پیوست 132
. مقدمه
در فصل اول این تحقیق کلیات تحقیق تشریح می گردد. در ابتدا تاریخچه مطالعاتی موضوع پژوهش به طور مختصر بیان می شود و سپس مطالبی در خصوص بیان کلی مسئله و اهمیت آن آورده شده است. در ادامه، فرضیه های تحقیق، اهداف و قلمرو تحقیق معرفی شده و در پایان برخی از اصطلاحات کاربردی در این پژوهش تعریف می شوند.
1-2- بیان مسأله[1]
مدیریت دانش، یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمانهای امروزی محسوب می شود. امروزه دانش به عنوان منبع کلیدی هرسازمانی محسوب میشود. سازمان های امروزی دانش محور شدهاند و به جای نیروهای یدی برای ذهن ها هزینه می کنند.
فضای پیچیده، متغیر و رقابتیسازمانهای امروزی ایجاب میکند که تمامی نهادها و مؤسسات بتوانند خود را با شرایط موجود تطبیق داده و متناسب با فضای رقابتی فعالیت نمایند، چرا که عدم تطبیق با محیط و شرایط متغیر آن، سازمانها را به سوی آنتروپی و فرسایش هدایت می کند. در واقع سازمانها برای حیات و بقا و پیشتازی در عرصه رقابت باید از مزیتهای رقابتی مناسبی برخوردار باشند، مزیتهایی که بدون تردید در راستای مدیریت و برنامهریزی و برخورداری از منابع به ویژه دانش، کسب خواهد شد. دانشی که تصمیمگیری و عملکرد را ممکن ساخته و به سختی تقلید یا کپی میشود و مالک آن دارای یک کالای فینفسه و منحصربهفرد است (امیرخانی، 1390).
یقیناً مدیریت یک چنین منبع ارزشمندی برای تمام سازمانها به ویژه سازمانهای پولی و مالی بسیار حائز اهمیت بوده و به رشد و توسعه آنها در بازار رقابت کمک میکند. بکارگیری استراتژیهای مدیریت دانش، میتواند زمینه نوآوری در فرایندها، فعالیتها، محصولات و خدمات را فراهم نموده و موقعیت رقابتی سازمانها را بهبود بخشد. مدیریت دانش، یک متدلوژی تغییر است که از یک طرف با جذب دانشهای جدید به درون سیستم و از طرف دیگر با اداره مؤثر آن میتواند مهمترین عامل تغییر در یک سازمان باشد ( افرازه، 1386 ).
«اثربخشی[2]»، میزان دستیابی اهداف سازمان را میسنجد. به بیان دیگر، اثرات محصولات یا خدمات را بر جامعه کمی کرده و مشخص میکند که خدمات یا محصولات ارائه شده تا چه میزان با استانداردها و اهدافی که سازمان به خاطر آن به وجود آمده، مطابقت میکند. در واقع اثربخشی یک مفهوم کیفی است که رضایت اربابرجوع از خدمات و محصولات سازمان را نشان میدهد (بدری آذرین و همکاران، 1392).
بدیهی است که تمامی سازمانها و مؤسسات با هر نوع فعالیت باید بتوانند از دانش به عنوان یکی از مهمترین منابع موجود سازمانی به نحو مطلوب بهرهمند شده و اثربخشی خود را ارتقاء بخشند، چرا که عدم توجه به این منبع ارزشمند و عدم مدیریت صحیح آن میتواند عوارض متعددی بر جای گذاشته و عملکرد سازمانها به ویژه سازمانهای دانشمحور را تحت تأثیر قرار دهد. موضوعی که متأسفانه در اکثر سازمانها دیده نمیشود و پیامدهای منفی مختلفی را نیز در کاهش اثربخشی و بهرهوری سازمانها در پی داشته است. طبعاً بررسی و توجه خاص به منبع دانش میتواند ضمن ایجاد مزیت رقابتی پایدار، بقاء و رشد و توسعه سازمانها را به ارمغان آورد (اخوان و همکاران، 1389).
لذا با توجه به اهمیت مدیریت دانش برای سازمان ها و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی، در این پژوهش به بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران خواهیم پرداخت.
1-3- اهداف تحقیق[3]
هدف کلی:
شناسایی تأثیر فرایند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران .
اهداف جزئی:
شناسایی تاثیر خلق دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران.
شناسایی تاثیر اشتراک دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران.
شناسایی تاثیر ذخیره دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران.
شناسایی تاثیر بهرهبرداری از دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران .
شناسایی تاثیر تحصیل دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران جنوب استان تهران.
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق[4]
مدیریت دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. دامنه، کاربرد و استفاده از آن گسترده شده و به عنوان حوزهای میان رشتهای جای خود را در متون مدیریتی باز کرده است. مدیریت دانش مفهوم جدیدی نیست شاید بسیاری از ما دانش را مدیریت کرده بدون اینکه کوچکترین درکی نسبت به آن داشته باشیم. اما انتظام بخشی به این فعالیتها و داشتن طرح و برنامه برای اجرای آن موضوع جدیدی است که در اواخر قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت. مدیریت دانش بهعنوان رهیافتی جدید و با ارزش در کنار سایر راهبردهای تجاری و رقابتی است. بدین منظور سازمانها به فکر پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش شدند تا از مزایای بالقوه آن بهرهجویی کنند (اخوان و همکاران، 1389).
در این میان بسیاری از سازمان ها تلاش خود را بر این مسئله متمرکز نموده اند که چگونه می توانند دانش را در سازمان مدیریت نمایند. در محیط پویا و پیچیده امروز، برای تمامی سازمان ها به ویژه بانک ها، ضروری است که به طور مداوم دانش جدید را به شکل ایجاد، اعتبار بخشی و کاربرد، محصولات و خدمات خود به کار گیرند. زیرا نبود مدیریت دانش درسازمان ها، مشکلات و زیان هایی نظیر: اتلاف دانش تخصصی سازمان، از دست دادن درآمد و سود، فقدان بهرهوری، فرصتهای از دست رفته و ممانعت از پیشرفت، از دست دادن دانش انجام بهترین کارها، از دست دادن فرصتهای یادگیری، کاهش کیفیت دانش مورد نیاز برای آینده، به خطر افتادن سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی، آسیب وارد آمدن به روابط سازمانی با مشتریان، عرضه کنندگان و سهام داران و . را بههمراه دارد(سالیزوجونز، 1387، ص22).
لذا مدیریت دانش به عنوان یکی از راههای دستیابی به عملکرد مطلوب در سازمانها و بطور اخص در بانک رفاه کارگران، برای موفقیت و رقابتی بودن در محیط امروزی الزامی است(ابطحی و صلواتی، 1388).
مدیران، متخصصین وکارشناسان سازمانها پیرامون مدیریت دانش باید بدانند که تفکرات جدید، تفکرات جدیدتر را موجب میشود و تسهیم دانش، دریافتکننده آن را غنیتر میسازد، بدون آن که مالک آن، دانشخود را از دست بدهد(عبدالکریمی، 1383: 38).
پس با توجه به این که مدیریت دانش میتواند از به هدر رفتن منابع جلوگیری نموده و موفقیتهای نوآورانهای را برای سازمانها به ارمغان آورد ضروری است که سازمانها و مؤسسات با هر نوع فعالیت، فرصت تفکر، مطالعه و کسب دانش را از مدیران، کارکنان و کارشناسان خود نگیرند و از طریق مدیریت دانش بر اثربخشی فعالیتهای خود بیافزایند. بدیهی است که در غیر اینصورت بهرهوری سازمانها سیر نزولی خواهد یافت.
بانک رفاه کارگران، با به کارگیری صحیح مدیریت دانش و استفاده ازامکانات آن درامرتسریع وتسهیل دستیابی به اطلاعات، قادرخواهد بود قابلیتهای دانشپروری خود را افزایش دهد. استفاده موثرازمدیریت دانش میتواند منافع اقتصادی نیز برای تمامی سازمانها ازجمله بانک رفاه کارگران، به دنبال داشته باشد(تولایی و رشیدی، 1389).
1-5- سؤالهای تحقیق[5]
در این پژوهش، محقق درصدد بوده تا بتواند به سؤالهای اصلی ذیل پاسخ دهد.
1-5-1. سؤال اصلی:
آیا فرایند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؟
1-5-2. سؤالات فرعی:
آیا خلق دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؟
آیا اشتراک دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؟
آیا ذخیره دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؟
آیا بهرهبرداری از دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؟
آیا تحصیل دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؟
1-6. فرضیه های تحقیق
1-6-1. فرضیه اصلی:
فرایند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است.
1-6-2. فرضیههای فرعی:
فرضیه فرعی اول: خلق دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؛
فرضیه فرعی دوم: اشتراک دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؛
فرضیه فرعی سوم: ذخیره دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؛
فرضیه فرعیچهارم: بهرهبرداری از دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است؛
فرضیه فرعیپنجم: تحصیل دانش بر اثربخشی بانک رفاه کارگران تأثیرگذار است.
1-7- متغیرهای تحقیق
همانگونه که در فرضیههای تحقیق نیز مشخص است، متغیرهای مورد نظر در این پژوهش شامل متغیرهای مستقل و وابسته به شرح ذیل میباشد:
متغیرمستقل: متغیری است که اندازه و میزان آن در اختیار محقق بوده و تأثیر آن بر متغیر وابسته بررسی میشود. در این تحقیق متغیرهای مستقل شامل مدیریت دانش؛ خلق، تسهیم، ذخیره، بهرهبرداری و تحصیل دانش میباشد.
متغیر وابسته: متغیری است که همواره تحت تأثیر متغیر مستقل و تأثیر متغیر مستقل بر آن بررسی میشود. در این پژوهش، اثربخشی به عنوان متغیر وابسته شناخته میشود.
تعداد صفحه :175
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : SERDEREHI@GMAIL.COM
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*** **** ***