دانلود پایان نامه ارشد:بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر کاهش صادرات گردو در استان قزوین
متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی
گرایش : بازرگانی بین الملل
عنوان : بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر کاهش صادرات گردو در استان قزوین
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
دانشکده مدیریت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
گرایش بازرگانی بین الملل
عنوان:
بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر کاهش صادرات گردو در استان قزوین با رویکرد مدل عملکردی صادرات
استاد راهنما :
دکتر حسین عابدی
استاد مشاور:
دکتر بابک حاجی کریمیز
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
مقدمه
نظر به اهمیت و نقش تجارت خارجی در توسعه اقتصادی و نیز تاکیدی که برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور بر تدوین الگوی توسعه بدون اتکا به نفت دارند، لزوم توجه بیشتر به صادرات غیر نفتی از طریق تقویت بخش های دارای مزیت نسبی ضرورت می یابد. به گونه ای که در فصل دوم از بخش اول برنامه چهارم توسعه (تعامل فعال با اقتصاد جهانی) برای صادرات غیر نفتی ایران رشد 7/10 درصدی پیش بینی شده است که نشان دهنده اهمیت صادرات غیر نفتی در برنامه ریزی کلان کشور می باشد. از میان محصولات کشاورزی گردو از جمله ارزشمند ترین محصولاتی است که با توجه به ویژگی خاص خود امکان گسترش تولید و صادرات آن وجود دارد.
1-2- بیان مساله
در کشورهای در حال توسعه، صادرات محصولات کشاورزی جهت تامین ارز مورد نیاز و بخش مصرف جامعه مورد توجه است (اشرافی، 1386). بررسیها و مطالعات نشان میدهد عوامل عمده در این گونه کشورها باعث شدهاست که این بخش نتواند نقش مورد نیاز را در زمینه ایفا کند. از جمله این عوامل میتوان به فقدان اطلاعات و دانش اقتصادی افراد در زمینه استعداد و پتانسیل تولیدی کشورها، نبود یک نظام بازاریابی و بازار رسانی کار آمد، ناآگاهی از شرایط خاص محصولات کشاورزی از جمله فساد پذیری، حجیم بودن و غیره و همچنین فقدان سیاست و قوانین ارزی و تجاری مناسب از سوی دولت اشاره کرد (عزیزی، 1390).
اقتصاد ایران از دیر باز متکی به درآمدهای حاصل از صدور نفت خام بوده و این اتکا مانع از آن شده که مسئولان برنامهریزی برای ایجاد انواع تنوع در منابع، درآمدهای ارزی و افزایش صادرات غیر نفتی به نحو اساسی چاره اندیشی کنند (شجری، 1390).
صادرات فعالیت پیچیدهای است که دارای ظرفیتهای خاص میباشد، بنابراین برای افزایش صادرات و فروش بیشتر کالا و خدمات به خریداران خارجی شرایط و عوامل مساعد بسیاری لازم است. بدون مطالعه مشکلات، موانع و تنگناها و همچنین بررسی و تحقیق مستمر در رابطه با بازارهای صادراتی، پیشبرد سیاست افزایش صادرات که همواره به عنوان یکی از والاترین آرمانهای کشور تلقی میشود غیر ممکن است.
یکی از محورهای اطلاعاتی مهم جهت برنامهریزی صادرات، مزیت نسبی کشور در تولید محصولات مختلف میباشد. بر اساس مفهوم مزیت نسبی چنانچه کشوری یک کالا را نسبت به دیگر کالاها ارزان تر تولید کند، این کشور در تولید چنین کالایی دارای مزیت نسبی است. افزون بر این، اگر کشور مزبور بتواند کالای مورد نظر را در مقایسه با سایر کشور ها با هزینه پایین تری صادر کند در مقایسه با سایر کشور ها از مزیت نسبی صادرات برخوردار خواهد بود. سابقه حضور محصولات کشاورزی به خصوص خشکبار در بازارهای جهانی و سهم ارزی عمده ای که این بخش از صادرات غیر نفتی به خود اختصاص داده، مزیت نسبی این بخش را به خوبی نشان می دهد. لذا پرداختن به تحقیق در این مورد میتواند نقش عمدهای در بهبود وضعیت صادرات داشته باشد (بی ریا ، 1385).
صادرات که از مسائل مهم اقتصادی در تمام کشورها میباشد در هر کشوری فارغ از موانع و محدودیتهای تعرفه ای و غیر حرفهای، برای حداکثر کردن سود تجاری خود به دنبال شناخت مزیت نسبی خود در تولید و صادرات آن کالا و خدمات میباشد؛ کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند که ثروت نفتی ما باعث کم توجهی به امر صادرات غیر نفتی شدهاست در این میان محصولات کشاورزی و از جمله گردو در ایران از مزیت نسبی تولید و صادرات برخوردار هستند.