بیان مساله 4
ضرورت و اهمیت مساله 8
اهداف پژوهش 10
فرضیات پژوهش 11
پرسش های پژوهش 11
متغیر های پژوهش 12
تعریف نظری و عملیاتی واژه های اصلی پژوهش 12
شخصیت 12
سبک های حل مسأله 13
پرخاشگری 13
جمع بندی 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
پرخاشگری 16
عوامل مؤثر بر پرخاشگری 19
نظریه های مربوط به پرخاشگری 21
نظریه فروید درباره پرخاشگری 21
نظریه اتیولوژیک لورنز درباره پرخاشگری 22
نظریه یادگیری اجتماعی پرخاشگری 23
صورت بندی شناختی رفتاری از پرخاشگری 24
جنسیت و پرخاشگری 26
حل مسأله 29
مؤلفه های حل مسأله 30
سبک های حل مسأله 33
شخصیت 34
نظریههای زیستی شخصیت 35
نظریه خلق و خو 37
نظریه صفات 37
نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت 40
مطالعات پیرامون ارتباط سبک حل مسأله و پرخاشگری 46
مطالعات پیرامون ارتباط شخصیت و پرخاشگری 52
جمع بندی: 57
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه 59
روش پژوهش 59
جامعه و نمونه آماری 59
پرسشنامه شخصیتی نئو 60
روش نمره گذاری 61
پایایی و روایی 62
پرسشنامه سبک حل مسأله 64
روش نمره گذاری 65
روایی و پایایی 66
پرسشنامه پرخاشگری 67
روش نمره گذاری 68
روایی و پایایی 69
روش اجرای پرسشنامه ها 71
روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات 72
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه 75
گزارش توصیفی متغیر ها 75
یافته های استنباطی 76
آزمون فرضیه های پژوهش 78
آزمون سؤالات پژوهش 82
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصهطرحپژوهشویافتهها 94
بحث و نتیجه گیری 95
نتیجه گیری نهایی 106
محدودیت های پژوهش 108
پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی 108
پیشنهادات پژوهشی 108
پیشنهادات کاربردی 109
منابع فارسی 111
منابع لاتین 119
چكیده:
پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه میان ویژگی های شخصیتی و سبك های حل مسأله و نقش این عوامل در پش بینی پرخاشگری انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه شامل 352 نفر(196 پسر و 156 دختر) از بین دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان مدارس دولتی شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید و پرسشنامه های شخصیتی نئو، سبك حل مسأله و پرخاشگری باس و پری اجرا گردید. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری همبستگی بین متغیرها، رگرسیون چند متغیره و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته های پژوهش حاكی از آن بود كه از میان ویژگی های شخصیتی، برون گرایی به جز با پرخاشگری جسمانی با انواع پرخاشگری رابطه منفی معنادار، توافق پذیری و باوجدان بودن با انواع پرخاشگری رابطه منفی معنادار و انعطاف پذیری فقط با خصومت، رابطه منفی معنادار دارد و روان رنجورخویی با انواع پرخاشگری رابطه مثبت معنادار دارد. از میان سبك های حل مسأله ، درماندگی و مهارگری با همه انواع پرخاشگری رابطه مثبت معنادار و سبك خلاقانه و اعتماد با انواع پرخاشگری رابطه منفی معنادار دارد و سبك گرایش فقط با خصومت و نمره كل رابطه منفی معنادار دارد و سبك اجتناب با هیچ یك از انواع پرخاشگری رابطه معنادار ندارد.
علاوه بر آن، نتایج حاصل از آزمون t، تفاوت معناداری را بین دو جنس در انواع پرخاشگری نشان نداد. در ویژگی های شخصیتی، فقط در توافق پذیری و در سبك های حل مسأله سازنده، در دو سبك خلاقانه و گرایش و در سبک های حل مسأله غیرسازنده، در سبک درماندگی تفاوت بین دو جنس مشاهده شد. در نهایت، از میان ویژگی های شخصیتی، روان رنجورخویی و از میان سبك های حل مسأله ، درماندگی، بهترین و قوی ترین پیش بینی كننده پرخاشگری بودند.
كلید واژه ها: ویژگی های شخصیتی، سبك حل مسأله، پرخاشگری
مقدمه:
پرخاشگری[1] یکی از زمینه هایی است که در روانشناسی ، محققان به آن توجه کرده و تحقیقات مبسوطی را در آن زمینه انجام داده اند.تأثیر مشکلات رفتاری بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی و هم چنین بررسی عواملی چون جنسیت، ویژگی های شخصیتی و اجتماعی و اقتصادی و عوامل شناختی در بروز اختلال های رفتاری از جمله رفتار