عنوان : تبیین مبانی انسان شناختی مفهوم مسئولیت پذیری در مکتب اگزیستانسیالیسم و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی (M.A )
گرایش فلسفه تعلیم و تربیت
عنوان:
تبیین مبانی انسانشناختی مفهوم مسئولیت پذیری در مکتب اگزیستانسیالیسم و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت
استاد راهنما :
دکتر فهیمه انصاریان
فهرست مطالب:
-1 مقدمه2
1-2 بیان مسئله.3
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن .5
1-4 هدفهای تحقیق 6
1-5 سوالات تحقیق 6
1-6 تعریف متغیرها و واژه های کلیدی.7
1-6-1 تعاریف نظری.7
1-6-2 تعاریف عملیاتی.9
1-7 نوع و روش تحقیق.10
1-8 قلمرو تحقیق10
1-9 جامعه و حجم نمونه.10
فصل دوم: ادبیات پژوهش
مقدمه12
2-1 بخش اول: مفهوم شناسی.13
2-1-1 مقدمه14
2-1-2 مسئولیت در لغت.15
2-1-3 کییرکگور و مسئولیت.17
2-1-4 بیماری به سوی مرگ.17
2-1-5 ترس و لرز.21
2-1-6 مفهوم دلهره26
2-1-7 هایدگر و مسئولیت.29
2-1-8 مرگ آگاهی30
2-1-9 ترس.31
2-1-10 دلواپسی32
2-1-11 سارتر و مسئولیت.34
2-1-12 دلهره.34
2-1-13 وانهادگی.38
2-1-14 ناامیدی40
2-2 بخش دوم: مبانی انسان شناختی.43 2-2-1 مقدمه44
2-2-2 ضرورت شناخت انسان45
2-2-3 هستی و وجود47
2-2-4 انسان شناسی سنتی.49
2-2-5 تقدم وجود بر ماهیت50
2-2-6 خدای اگزیستانسیال53
2-2-7 دو مکتب اگزیستانسیالیستی54
2-2-8 اراده56
2-2-9 ارادۀ آزاد.57
2-2-10 آزادی60
2-2-11 آزادی دیگران62
2-2-12 ارزش و آزادی62
2-2-13 آزادی و موفقیت.64
2-2-14 آگاهی66
2-2-15 هستی فی نفسه.69
2-2-16 هستی لنفسه72
2-2-17 آگاهی از دیگران.75
2-2-18 انتخاب77
2-2-19 انتخاب و اخلاق.81
2-2-20 انتخاب دیگران82
2-2-21 مسئولیت.83
2-2-22 اراده و مسئولیت.84
2-2-23 آزادی و مسئولیت.86
2-2-24 آگاهی و مسئولیت.89
2-2-25 انتخاب و مسئولیت.92
2-2-26 ارزشها و مسئولیت95
2-2-27 فردی بودن مسئولیت98
2-2-28 اجتماعی بودن مسئولیت.103
2-2-29 هستی، نیستی و مسئولیت.109
2-3 بخش سوم: دلالتهای تربیتی111
2-3-1 مقدمه112
2-3-2 هستی و دانش113
2-3-3 فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه وجودگرایان113
2-3-4 آراء تربیتی و فلاسفه اگزیستانسیال.114
2-3-5 تقدم وجود بر ماهیت در تعلیم و تربیت115
2-3-6 اراده و تعلیم و تربیت.116
2-3-7 اراده و مسئولیت در تعلیم و تربیت117
2-3-8 آزادی و تعلیم و تربیت118
2-3-9 آزادی بعنوان هدف تعلیم و تربیت.119
2-3-10 آزادی و مسئولیت در تعلیم و تربیت120
2-3-11 آگاهی و تعلیم و تربیت121
2-3-12 آگاهی بعنوان هدف تعلیم و تربیت.122
2-3-13 آگاهی و مواد برنامه درسی.123
2-3-14 آگاهی و مسئولیت در تعلیم و تربیت124
2-3-15 انتخاب و تعلیم و تربیت.126
2-3-16 انتخاب و روش تدریس.126
2-3-17 کلاس درس باز127
2-3-18 انتخاب و مواد برنامه درسی128
2-3-19 مسئولیت و تعلیم و تربیت129
2-3-20 واقع گرایی تعلیم و تربیت130
2-3-21 مسئولیت بعنوان فرض معرفت شناسی تعلیم و تربیت.131
2-3-22 مسئولیت و روش تدریس و یادگیری.132
2-3-23 مسئولیت مربی در تعلیم و تربیت.132
2-3-24 مسئولیت و فردگرایی در تعلیم و تربیت.135
2-3-25 فردی بودن روش تدریس و یادگیری.137
2-3-26 مسئولیت جمعی در تعلیم و تربیت.137
2-3-27 مسئولیت و انضباط اجتماعی در تعلیم و تربیت.139
2-3-28 اگزیستانسیالیسم و مسئولیت آموزش و پرورش معاصر140
2-4 بخش چهارم: نقد دلالتهای تربیتی142
2-4-1 مقدمه143
2-4-2 نقد اگزیستانسیالیستهای خدا باور.144
2-4-3 نقد وجود گرایان سکولار.144
2-4-4 نقد در ماهیت.145
2-4-5 نقد در انتخاب و مسئولیت.147
2-4-6 نقد در انتخاب ارزشها148
2-4-7 نقد در مسئولیت آموزههای اخلاقی149
2-4-8 نقد در مسئولیت.153
2-4-9 نقد در مسئولیت ادبیات156
2-4-10 نقد در فردی بودن مسئولیت.158
2-4-11 نقد پژوهشگر159
2-4-11-1 نقد در آزادی.159
2-4-11-2 نقد در آگاهی160
2-4-11-3 نقد در انتخاب ارزشها161
2-4-11-4 نقد در آسیبشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت.162
فصل سوم: روش شناسائی تحقیق (متدولوژی)
مقدمه.166
3-1 روش تحقیق.167
3-2 جامعه آماری168
3-3 حجم نمونه.168
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات168
3-5 روش تجزیه و تحلیل دادهها168
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
مقدمه170
4-1 تبیین مفهوم مسئولیت از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم171
4-2 مبانی انسانشناختی مسئولیتپذیری از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم.176
4-3 آثار تربیتی مسئولیتپذیری در انسان از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم.180
4-4 نقد دلالتهای تربیتی مسئولیتپذیری از منظر مکتب اگزیستانسیالیسم185