ارائهی یک مدل یکپارچه و فراگیر برای زنجیرههای تأمین مدنظر است که در آن به هر دو عامل کلیدی زنجیره (کارایی و پاسخگویی)، توجه لازم شود. در این پایاننامه، ضمن توجه لازم و جامع به هر دو جنبهی هزینه و کیفیت، سعی میشود تا زنجیرهی تأمینی تهیه شود با اندکی بومیسازی در زنجیرههای دیگر قابل کاربرد باشد. به همین منظور، مدل پیشنهادی در یک زنجیرهی تأمین چهار سطحی شامل، تأمینکننده، تولیدکننده، توزیعکننده و مشتری فرموله شده است. زنجیره شامل هزینههای ملموس و غیرملموس میباشد. برای هدف کیفیت نیز، کیفیت تأمینکنندگان، کیفیت تولیدکننده و کیفیت توزیعکنندگان در نظر گرفتهشده است. مدل دوهدفهی پیشنهادی توسط راهحل روش پارامتری (وزین) به یک مدل تک هدف تبدیلشده و برای مثالی با سایز متوسط با شرایط واقعی حلشده است. نتایج محاسباتی و تحلیلهای موجود حکایت از کارایی مدل پیشنهادی و همچنین روش حل دقیق موجود برای مسائل کوچک و متوسط دارد. در این پایاننامه، شرکت فرآوردههای لبنی کاله بهعنوان تولیدکنندهی زنجیرهی تأمین درنظرگرفته میشود.
واژههای کلیدی: لجستیک، مکانیابی، زنجیرهی تأمین، مدیریت، تأمینکننده، انتخاب، تصادفی، برنامهریزی، چندهدفه، بهینهسازی، کیفیت، شش سیگما
فهرست مطالب
فصل اول مقدمه و کلیات پژوهش… 2
1.مقدمه. 2
1-1.تعاریف مرتبط با زنجیره تأمین.. 3
1-1-1. انواع شبکههای زنجیره تأمین.. 4
1-1-2. فازهای تصمیمی در یک زنجیرهی تأمین.. 4
1-1-3. زنجیرهی پاسخگو و کارا 6
1-1-4.طبقهبندی هزینههای موجود در زنجیره تأمین.. 8
1-1-5.برنامهریزی تک دورهای و چند دورهای.. 10
1-2.اهداف پژوهش… 11
1-3.ضرورت پژوهش… 12
1-4.جمعبندی.. 13
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش… 14
2.مقدمه. 15
2-1.مرور بر ادبیات بهکارگیری مدلهای چندهدفه در زنجیرهی تأمین.. 16
2-2.مرور بر ادبیات هزینه کیفیت… 19
2-2-1.مرور بر ادبیات هزینهی کیفیت در زنجیرهی تأمین.. 25
2-2-2.مرور بر ادبیات بهکارگیری کیفیت در زنجیرهیتامین.. 27
2-2-3.مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تأمینکنندگان در زنجیرهی تأمین.. 28
2-2-4.مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تولیدکنندگان در زنجیرهی تأمین.. 30
2-2-5.مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت توزیعکنندگان در زنجیره تأمین.. 31
2-3.مرور بر ادبیات برنامهریزی تک دورهای و چند دورهای زنجیرهیتامین.. 36
2-4.مرور بر ادبیات روشهای حل مسائل زنجیرهیتامین.. 37
2-4-1.مرور بر ادبیات تکنیک نیل به مقصد. 38
2-5.ادبیات حوزه پژوهش… 39
2-5-1.تاریخچه شرکت فرآوردههای لبنی کاله. 39
2-5-2.جوایز و مدالها 39
2-5-3. استانداردها 40
2-5-4. فعالیت اصلی شرکت… 40
2-5-5.محصولات و برندهای شرکت… 41
2-5-6.محصول موردمطالعه. 43
2-6.نتیجهگیری.. 43
فصل سوم روش پژوهش… 46
3.مقدمه. 47
3-1.هزینهی کیفیت (هزینهی کیفیت تولیدکننده) 47
3-1-1.انواع هزینههای کیفیت… 47
3-2.هزینهی کیفیت تأمینکنندگان. 50
3-3.تکنیک نیل به مقصد. 52
3-4.روش حل: روش پارامتری ( وزین) 53
3-5.هزینهی کیفیت خدمتدهی به مشتریان. 56
3-6.پارامترها و متغیرهای تصمیم مسئله. 57
3-7.مینیمم سازی هزینهی کل.. 61
3-7-1.هزینهی خرید مواد خام تأمینکنندگان. 61
3-7-2.هزینهی حمل مواد خام/محصولات… 61
3-7-3.هزینهی تولید محصول. 62
3-7-4.هزینهی نگهداری موجودی.. 62
3-7-5.هزینهی کیفیت… 63
3-8.ماکزیمم سازی کیفیت کل زنجیرهی تأمین.. 65
3-8-1. کیفیت تأمینکنندگان. 66
3-8-2.کیفیت مراکز توزیع. 66
3-8-3. کیفیت محصولات تولیدی.. 67
3-9.محدودیتها 68
3-10.نتیجهگیری.. 72
فصل چهارم محاسبات و یافتههای پژوهش… 73
4.مقدمه. 74
4-1.روش حل: روش پارامتری ( وزین) 74
4-2.نتایج محاسباتی.. 76
4-2-1.اطلاعات تأمینکنندگان. 77
4-2-2.اطلاعات مشتریان و مراکز توزیع. 78
4-3.نتــــــایج و تفـــاســـــــیر. 91
4-3-1.بررسی اثر عاملهای کلیدی بر جواب بهینه. 91
4-3-2.سناریوی صفر. 91
4-3-3.سناریوی یک… 92
4-3-4.سناریوی دو. 92
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادها 94
5.مقدمه. 95
5-1.جمعبندی و نوآوری.. 95
5-2.پیشنهادها برای مطالعات آتی.. 96
5-3.توصیههای راهبردی.. 97
فهرست مراجع. 99
پیوستها: 104
کد GAMS: 105
چکیده انگلیسی: 116
فهرست جداول
جدول 2‑1 مقالات مطالعه شده با توجه به تابع هدف آنها از سال 2000 به بعد. 17
جدول 2‑2-تفکیک ادبیات حوزه پژوهش با توجه به برنامهریزی زمانی و سطوح زنجیره تأمین.. 37
جدول 4‑1- اطلاعات تأمینکنندگان. 77
جدول 4‑2- اطلاعات مربوط مراکز توزیع. 78
جدول 4‑3- اطلاعات مربوط به مشتریان. 79
جدول 4‑4- نرخ کرایه حمل (ریال برحسب تن و مسافت) 83
جدول 4‑5- نرخ کرایه حمل( ) (ریال برحسب مسافت و1تن) 84
جدول 4‑6-میزان موجودی ابتدای دوره نگهداری شده در مرکز توزیع احمدآباد (تعداد) 84
جدول 4‑7-میزان موجودی ابتدای دوره نگهداری شده در مرکز توزیع اصفهان (تعداد) 85
جدول 4‑8- هزینهی نگهداری موجودی و ظرفیت هر یک از مراکز توزیع. 85
جدول 4‑9- حجم، میزان مصرف در محصول تولیدشده اهمیت ماده اولیه. 85
جدول 4‑10-میزان کیفیت خدمتدهی گزینهی a برای هر مرکز توزیع. 85
جدول 4‑11-هزینهی کیفیت خدمتدهی هر مرکز توزیع. 86
جدول 4‑12-تقاضای مشتری k در ماههای مختلف سال (تعداد) 86
جدول 4‑13-درصد ماده معیوب شیر که از تأمینکننده i تأمین میشود 87
جدول 4‑14-هزینهی خرید شیر از تأمینکننده i (10ریال) 87
جدول 4‑15-میزان بهینه شیر که توسط هر تأمینکننده عرضه میشود(تن) 88
جدول 4‑16- میزان بهینه تولید محصول در دورههای مختلف… 88
جدول 4‑17-میزان بهینه محصولات که از کارخانه به مراکز توزیع اصفهان منتقل میشوند. 89
جدول 4‑18-محصولات که از کارخانه به مراکز توزیع احمدآباد منتقل میشوند. 89
جدول 4‑19-محصولات منتقلشده از مرکز توزیع احمدآباد به سوپر مارکت-سحر. 89
جدول 4‑20-محصولات منتقلشده از مرکز توزیع احمدآباد به سوپرمارکتی- نیستان. 89
جدول 4‑21-محصولات منتقلشده از مرکز توزیع اصفهان به ملت صفری.. 90
جدول 4‑22-محصولات منتقلشده از مرکز توزیع اصفهان به هایپر استار. 90
جدول 4‑23-میزان موجودی در دورههای مختلف در مرکز توزیع احمدآباد 90
جدول 4‑24-میزان موجودی در دورههای مختلف در مرکز توزیع اصفهان. 90
جدول 4‑25-مقادیر مختلف جواب به ازای αهای مختلف… 93
فهرست شکلها
شکل 1‑1- کمترین هزینه ممکن برای رسیدن به سطح مشخص از پاسخگویی [1]. 7
شکل 1‑2- طیف پاسخگویی [1]. 7
شکل 2‑1-مدل PAF برای دستهبندی هزینهها [11] 22
شکل 2‑2-مدل جوران برای دستهبندی هزینهها (جوران و گراینا، 1998) [8] 24
شکل 2‑3-شرکت فراوردههای لبنی کاله. 39
شکل 3‑1- سطح بهینهای از کیفیت [8] 50
شکل 3‑2- ساختار زنجیرهی تأمین پیشنهادی.. 54
شکل 3‑3- ساختار زنجیرهی تأمین[1] 54
شکل 3‑4- مدل زنجیره تأمین.. 55
شکل 4‑1-نقشه دریافت شیر و ارسال محصول در شرکت فرآوردههای لبنی کاله. 76
شکل 4‑2-نقشه دریافت شیر تأمینکنندگان. 78
شکل 4‑3-مکان مرکز توزیع(بانی چاو) اصفهان در Google map. 79
شکل 4‑4- مکان مرکز توزیع(بانی چاو) احمدآباد تهران در Google map. 79
شکل 4‑5-مکان فروشنده هایپر استار اصفهان در Google map. 80
شکل 4‑6-مکان فروشنده ملت صفری اصفهان در Google map. 80