فهرست
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات طرح
1-1 بیان مسئله تحقیق.. 2
1-2- هدفهای تحقیق.. 4
1-2-1 هدف کلی.. 4
1-2-2 اهداف جزئی.. 4
1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن. 4
1-4 سئوالات و فرضیههای تحقیق (بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه) 5
1-4-1 سوال اصلی.. 5
1-4-2 سوال فرعی.. 5
1-5-فرضیههای تحقیق.. 5
1-6- مدل تحقیق.. 6
1-7- تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای کلیدی.. 6
1-8- روش تحقیق.. 7
1-9- قلمرو تحقیق.. 8
1-10 جامعهآماری و حجم نمونه. 8
1-11 محدودیت و مشکلات پژوهش… 8
فصل دوم:مطالعات نظری
مقدمه. 11
2-1 جامعهشناسی.. 12
2-1-1 هدف جامعهشناسی.. 14
2-1-2 موضوع جامعهشناسی.. 15
2-1-3- دیدگاههای جامعهشناسی.. 15
2-2 نظریه کارکردگرائی.. 16
2-2-1 نظریه تضاد. 18
2-2-2 نظریه کنش اجتماعی.. 19
2-3 ساختار اجتماعی.. 30
2-3-1نهاد اجتماعی.. 32
2-3-2انواع نهادهای اجتماعی.. 33
2-3-3گروههای اجتماعی.. 33
2-3-4پایگاه اجتماعی.. 35
2-3-5 نقشها 36
2-3-6 انواع نقش های اجتماعی.. 37
2-4 فرهنگ… 38
2-4-1خرده فرهنگها 41
2-4-2 انواع فرهنگ… 42
2-4-3 باورها 45
2-4-4ارزشها 46
2-4-5 شخصیت… 47
2-5 ادبیات… 50
2-5-1 زبان و ادبیات… 52
2-5 -1-1 زبان. 52
2-5-1-2 رسالت ادبیات… 55
2-5-1-3 جامعهشناسی ادبیات: 57
2-5-1-4 زمینههای مورد مطالعه جامعهشناسی ادبیات… 59
2-5-1-5نظریههای جامعهشناسی ادبیات… 59
2-5-1-6 جامعه شناسی ادبیات و تقسیمات کلی آن. 71
2-5-1-7 جامعه شناسی پدیده ادبی.. 71
2-5-1-8جامعهشناسی ادبی یا جامعه شناسی آفرینش ادبی.. 73
2-5-1-9جامعهشناسی محتوای اثر ادبی.. 75
2-5-1-10 اجتماعات در ادبیات فارسی.. 77
2-6زندگی هجویری.. 78
2-6-1مقدمه کتاب کشف المحجوب… 80
2-6-2کتاب کشف المحجوب… 83
2-6-3 ارزش اجتماعی کتاب… 86
2-6-4ارزش تاریخی کتاب… 86
2-6-5 ارزش ادبی کتاب… 87
2-6-6 اوضاع سیاسی ایران مخصوصا خراسان. 91
2-7 نهاد دین.. 95
2-7-1 تصوف در قرن پنجم. 99
2-7-2سیر تصوف در ایران پس از جنید. 100
2-7-3تصوف در سده چهارم هجری/ دهم میلادی: 101
2-7-3-1 خرقه افکنی و جامه درانی: 104
2-7-3-2 سماع. 107
2-7-3-3 خرقه. 112
فصل سوم:روششناسی تحقیق (متدولوژی) پژوهش
روش شناسی (متدولوژی) پژوهش… 117
مقدمه. 117
3-1 روش تحقیق.. 117
3-2 جامعه آماری.. 117
3-3 حجم نمونه و روش اندازهگیری.. 118
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات… 118
3-5 روش تجزیه و تحلیل دادهها 118
فصل چهارم:تجزیه وتحلیل دادهها
مقدمه. 122
4-1-ساختار اجتماع. 123
4-1-1 نهاد اجتماع. 124
4-1-1-1- اوضاع اجتماع. 124
4-1-1-2زنان در جامعه آن روزگار. 125
4-1-1-3مشاغل.. 127
4-1-2نهاد سیاست… 129
4-1-2-1رابطه هجویری با دربار غزنوی و سلجوقی.. 131
4-2-2-1رابطه هجویری با مشایخ.. 133
4-1-2-3 شخصیت های متصوفه. 134
4-1-2-3-1 ابوالقاسم کرکانی.. 136
4-1-2-3-2 ابوالقاسم قشیری.. 137
4-1-2-3 -3از دیگر نامهای درخشان در زندگی عارفانه هجویری ابوالعباس شقانی است: 139
4-1-2-3-4 مظفر حمدان. 140
4-1-2-3-5 ابوعلی الحسن بن ابی الحسن البصری.. 141
4-1-2-3-6 ابوالقاسم الجنید بن محمد بن الجنید القواریری.. 142
4-1-2-3-7 مالکم بن دینار. 143
4-1-2-3-8 ابوالسحاق ابراهیم بن ادهم بن منصور. 143
4-1-2-3-9ابوسعید فضل الله بن محمد المیهنی.. 144
4-2 فرهنگ… 146
4-2-1 باورها 148
4-2-2 ارزشها 150
4-2-3 هنجارهای اجتماعی.. 152
4-2-3-1رسوم اجتماعی.. 152
4-2-3-2 رسوم اخلاقی.. 153
4-2-3-3-کنترل اجتماعی.. 155
4-3شخصیت هجویری.. 157
4-3-1 صورت هجویری.. 158
4-3-2 سیرت هجویری.. 160
4-3-2-1دیدگاه هجویری در باب تصوف… 161
4-4 تصوف… 164
4-4-1 ارتباط فقر و تصوف از دیدگاه هجویری.. 164
4-4-2دیدگاه هجویری در باب تصوف… 165
4-3-2-1 صفات و ویژگی های اخلاقی هجویری.. 165
4-3-2-1-1 تساهل و مردم داری از دیدگاه هجویری.. 165
4-3-2-1-2- مدارا و عدم خصومت و بخشندگی.. 167
4-3-2-2-طنز از دیدگاه هجویری.. 167
4-3-2-3-شعر در نزد هجویری.. 170
4-4-2-1 اعقاید. 172
4-4-2-1-1 اعتقاد به خواب از دیدگاه هجویری.. 172
4-4-2-1-2 رضا از دیدگاه هجویری.. 174
4-4-2-1-3- دیدگاه هجویری در مورد صحو سکر. 175
4-4-2-1-4 نماز از دیدگاه هجویری و بیان نظرات مشایخ.. 175
4-4-2-1-5 محبّت از دیدگاه هجویری.. 176
4-4-2-1-6 دوستی از دیدگاه هجویری.. 177
4-4-2-1-7 دیدگاه هجویری راجع به سماع. 178
4-4-2-1-8 تفسیر و تعبیر آیات و عبارات از دیدگاه هجویری.. 180
4-4-2-1-9 دیدگاه هجویری راجع به خرقه. 182
4-4-2-1-10 خرق از دیدگاه هجویری.. 183
4-4-2-1-11شرط مقعه پوشیدن از دیدگاه هجویری.. 185
4-4-2-1-12 شرط پوشیدن مرقعات از دیدگاه هجویری.. 185
4-4-2-1- 13 آداب و رسوم و سنت: از دیدگاه هجویری.. 186
4-4-2-1-14 خرقه افکنی و جامه درانی: از دیدگاه هجویری.. 187
4-4-2-1-15 آداب سفر و اقامت کردن در جایی از دیدگاه هجویری.. 191
4-4-2-1-16 علم از دیدگاه هجویری.. 193
4-4-2-1-17 ملامت از دیدگاه هجویری.. 194
4-4-2-1-17-1 صورتِ ملامت راست رفتن.. 195
4-4-2-1-17-2 صورتِ ملامت قصد کردن. 196
4-4-2-1-18 اعتقاد به حل مشکلات از طریق ملامت از دیدگاه هجویری.. 198
4-4-2-1-19 رسم ملامت از دیدگاه هجویری.. 199
4-4-2-1-20 حج از دیدگاه هجویری.. 199
4-4-2-1-20-1 بیان خاطرات حج از زبان دیگران. 200
4-4-2-1-21 رحمتالهی از دیدگاه هجویری.. 201
4-4-2-1-22 قبض و بسط – وقت از دیدگاه هجویری.. 202
4-4-2-1-23 وقت… 203
4-4-2-1-24 ریاضت ازدیدگاه هجویری.. 203
فصل پنجم:نتیجهگیری
5-1 نتیجهگیری.. 207
5-2 پیشنهادات پژوهشی.. 209
فهرست منابع. 210
اصل اول:
کلیات طرح
1-1 بیان مسئله تحقیق:
جامعه شناسی علمی است که زندگی اجتماعی مردمان جوامع گوناگون را با توجه به نهادهای اجتماعی موجود و روابط اجتماعی حاکم بر آن مورد مطالعه و تحقیق قرار میدهد.
ادبیات هر دوره، نماینده روحیات و فراز و نشیبهای اجتماعی است که در زمانهای مختلف تغییر مییابد و در هر عصر معنی و مفهوم خاص خود را پیدا می کند بطوری که اوضاع اجتماعی هر دوره را میتوان از ادبیات آن دوره شناخت و انعکاس آن را دریافت؛ چه ادبیات هر عصری رنگ اجتماعی خاص خود را دارد.
جامعهشناسی ادبیات شاخهای از جامعه شناسی است که ساخت و کارکرد اجتماعی ادبیات و روابط میان جامعه و ادبیات و قوانین حاکم بر آن را بررسی می کند
این علم به بررسی ساختار و محتوای اثر ادبی و ارتباط آن با ساختار و تحولات اجتماع میپردازد و به محیط که در واقع در بردارنده عناصر اقلیمی،اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر ملت است توجه دارد. پیوند بین ساخت جامعه و اثر ادبی مقوله «جامعه شناختی ادبیات» را مطرح میسازد و محققان را بر آن میدارد تا به رابطة اثر ادبی و جامعه پرداخته و از مجرای آثار ادبی به گذشته بنگرند
جامعهشناسان با سه نظریه 1- کارکرد گرایی(functionalism)، (fonctinnelism) ، تضاد (opposer)،(opposition)، و کنش اجتماعی(socialaction)، به مطالعه جامعه میپردازد.
کارکردگرایان به بررسی رابطه بخش های جامعه با یکدیگر و با کل جامعه میپردازند. مثلا عقاید دینی و آداب و رسوم یک جامعه را با نشان دادن چگونگی ارتباط آن با سایر نهادهای جامعه تحلیل میکنند. در نظریه تضاد توجه آن ها بیشتر بر مباحث قدرت، نابرابری، کشمکش و ستیزه است و جامعه را متشکل از گروه های جداگانه ای می دانند که هر یک به دنبال منافع خاص خویش است. دو نظربه فوق بر ساختارهایی تاکید می کنند که سنگ زیرین جامعه هستند و بر رفتار انسان مؤثرند. نظریه کنش اجتماعی توجه بیشتری بر کنش و کنش متقابل اعضای جامعه در شکل دادن به این ساختارها می کند. نظریه کنش اجتماعی متوجه تحلیل چگونگی رفتار کنشگران فردی و جهت گیری آنان در مقابل یکدیگر و جامعه است. کنش اجتماعی همه رفتارهای انسانی است که انگیزه و راهنمای آن معانی است که توجه کنشگر را جلب می کند و او آنها را در دنیای خارج کشف و به آنها پاسخ می دهد. این کنش با ذهنیت کنش گر تفسیر می شود. یعنی بر مبنای ادراکی که از محیطش دارد، احساساتی که او را برمی انگیزد، افکاری که در سر دارد، انگیزههایی که او را به عمل وامیدارد (منظور از کنشگر، میتواند فرد، گروه، سازمان، یک منطقه، یک جامعه یا تمدن باشد).
و از آنجایی که کنشها خصلتهای اجتماعی دارند و ارزشها در آنها موثرند، کنش اجتماعی را با توجه به نظام اجتماعی که مرکب از نظام فرهنگی و شخصیتی است مورد