واحد علوم تحقیقات
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M.A)
گرایش روانشناسی شخصیت
عنوان :
بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با سلامت روان و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان رشته های نظری پایه سوم دبیرستان های شهرستان شهرضا سال تحصیلی 91-1390
استاد راهنما :
دکتر هادی بهرامی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب:
چکیده. 1
فصل اول: کلیات
1-1-مقدمه . 3
1-2- بیان مسأله و سوالهای پژوهش 5
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 7
1-4- اهداف پژوهش 9
1-5- فرضیه های پژوهش. 10
1-6- متغیرهای پژوهش 10
1-6-1- تعاریف نظری. 12
1-6-2- تعاریف عملیاتی 13
فصل دوم : پیشینه پژوهش
2-1- شخصیت 15
2-1-1- تعاریف ارائه شده 16
2-1-2- ساختار شخصیت. 17
2-1-3- عوامل اثرگذار بر شخصیت. 18
2-1-4- نظریه های شخصیت 25
2-1-4-1- رویکرد تیپ شناختی. 25
2-1-4-2- نظریه روان کاوی. 30
2-1-4-3- نظریه نو روان کاوی یونگ 33
2-1-4-4- رویکرد صفت. 34
2-1-4-5- رویکرد عمر 40
2-1-4-6- رویکرد انسان گرا. 42
2-1-4-7- رویکرد رفتاری. 43
2-1-4-8- رویکرد یادگیری اجتماعی 44
2-1-4-9- رویکرد شناختی 46
2-1-4-10- رویکرد معاصر 47
2-2- فرسودگی. 48
2-2-1- مبانی نظری فرسودگی 48
2-2-2- خاستگاه نظریه فرسودگی. 49
2-2-3- علائم فرسودگی 54
2-2-4- مولفه های فرسودگی 56
2-2-5- فرسودگی تحصیلی 61
2-3- سلامت روان. 64
2-3-1- معیارهای بیماری و سلامت روان 66
2-3-2- تعریف بیماری روانی. 66
2-3-3- نظربه پردازان سلامت روان. 67
2-3-3-1- سلامت روانی از نظر فروید. 68
2-3-3-2- سلامت روانی در مکتب آدلر 69
2-3-3-3- سلامت روانی از نظر گلاسر. 70
2-3-3-5- نظریه مراجع محوری راجرز 72
2-3-3-6- سلامت روانی از نظر واتسون 73
2-3-3-7- سلامت روانی از نظر بک و الیس 73
2-3-4- مفاهیم و اهداف بهداشت روانی. 76
2-3-4-1- بهداشت روانی با مفهوم سلامت و تکامل. 76
2-3-4-2- بهداشت روانی با مفهوم پیشگیری از بیماری های روانی 77
2-3-5- اختلال های عاطفی رفتاری در نوجوانان و جوانان. 81
2-3-6- ضرورت آموزش بهداشت روانی. 84
2-3-7- معیارهای سلامت روان. 85
2-3-8- روشهای کمک به بهداشت روانی. 86
2-3-9- الگوی 5 عاملی در صفات شخصیت 88
2-3-10- تبیین سلامت روانی و بیماری روانی با استفاده از مدل پنج عاملی شخصیت. 92
2-3-11- تحقیقات پیشین. 93
2-3-11-1- خارج از کشور. 99
2-3-11-2- داخل کشور. 103
2-3-11-3- جمعبندی تحقیقات پیشین 103
فصل سوم: روش شناسی و مواد تحقیق
3-1- مقدمه. 105
3-2- روش تحقیق. 106
3-3- جامعه آماری. 106
3-4- برآورد حجم نمونه. 107
3-5- روش نمونه گیری 107
3-6- متغیرهای مورد مطالعه 108
3-7- ابزار اندازه گیری 110
3-8- اعتبار و روایی پرسشنامه . 111
3-9- شیوه گردآوری داده ها 116
3-10- روش های تجزیه و تحلیل آماری 117
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و بیان نتیجه حاصل از تحقیق
4-1- مقدمه 119
4-2- تحلیل توصیفی داده ها. 120
4-3- تحلیل استنباطی داده ها 123
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 138
5-2- خلاصه پژوهش. 139
5-3- تحلیل یافته های پژوهش. 140
5-4- تحلیل فرضیه های فرعی پژوهش. 146
5-5- پیشنهادات 149
5-6- محدودیت های پژوهش. 153
منابع . 155
منابع فارسی. 155
منابع انگلیسی. 160
پیوستها
آزمون ویژگی های شخصیتی NEO (فرم کوتاه شده در ارتباط با این پژوهش). ج
آزمون سلامت عمومی GHQ. هـ
آزمون فرسودگی تحصیلی ز
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
جدول 4-1-توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس. 120
جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی 121
جدول 4-3- توزیع میانگین و انحراف معیار متغیرهای تحقیق. 122
جدول 4-4- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیت و سلامت روانی دانش آموزان پسر 123
جدول 4-5- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیت و سلامت روانی دانش آموزان دختر. 124
جدول 4-6- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیتی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر. 125
جدول 4-7- ضریب همبستگی ویژگی های شخصیتی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر. 126
جدول 4-8- خلاصه نتایج آزمون تحلیل رگرسیون پیش بینی سلامت روانی بر حسب ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر. 127
جدول 4-9- ضرایب تحلیل رگرسیون پیش بینی سلامت روانی برحسب ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دختر 128
جدول 4-10- متغیرهای خارج شده از تحلیل رگرسیون پیش بینی سلامت روانی بر حسب ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر. 129
جدول 4-11- خلاصه نتایج آزمون تحلیل رگرسیون پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر حسب ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان پسر. 130
جدول 4-12- ضرایب تحلیل رگرسیون پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر حسب ویژگی های شخصیتی دانش آموزان پسر 131
جدول 4-13- متغیرهای خارج شده از تحلیل رگرسیون پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر حسب ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان پسر 132
جدول 4-14- خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای تحقیق برحسب جنسیت دانشآموزان 133
جدول 4-15- خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس متغیرهای تحقیق بر حسب رشته تحصیلی دانشآموزان 135
جدول 4-16- خلاصه نتایج آزمون تعقیبی تحلیل واریانس فرسودگی تحصیلی و مردم گرایی بر حسب رشته تحصیلی 136
فهرست نمودارها
نمودار 4-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت. 120
نمودار 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی 121
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با سلامت روان و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پایه سوم دبیرستان رشته های نظری در شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 91-1390 میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل 555 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم رشته های نظری بودند که از بین آنها به نسبت نمونه ی 127 نفری برای دختران و 103 نفری برای پسران بدست آمد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سلامت عمومی GHQ[1] و پرسشنامه ویژگی های شخصیتی NEO[2] (فرم کوتاه شده در ارتباط با پژوهش) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو[3] استفاده شد و با انتخاب تصادفی دانش آموزان این پرسشنامه ها بین آنها توزیع شد.
برای محاسبات داده های آماری از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، رگرسیون چندمتغیری و آزمون غیرپارامتریک فریدمن استفاده شد. یافته ها از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که:
-بین آسیب پذیری در برابر استرس دختران با سلامت روانی آنان رابطه وجود دارد، یعنی هرچه میزان آسیب پذیری در برابر استرس آنها بالاتر باشد، سلامت روانی آنها پائین تر خواهد بود.
-بین آسیب پذیری در برابر استرس پسران با فرسودگی تحصیلی آنان رابطه وجود دارد.یعنی هرچه آسیب پذیری در برابر استرس آنان بالاتر باشد، فرسودگی تحصیلی آنان نیز بالاتر است.
-سلامت روانی پسران بالاتر از سلامت روانی دختران است.
-فرسودگی تحصیلی پسران بیشتر از فرسودگی تحصیلی دختران است
-فرسودگی تحصیلی در رشته های ریاضی، بیشتر ازسایر رشته های نظری تحصیلی است.
بین ویژگی های شخصیتی مردم گرایی و گرم بودن در گروه دختران و پسران، با فرسودگی تحصیلی و سلامت روانی آنان رابطه معناداری
مقدمه:
رشد و بالندگی هر جامعه ای مرهون نظام آموزشی آن جامعه است، بر این اساس، همه ساله کشورها مبالغ قابل توجهی از درآمد ملی خود را صرف آموزش و پرورش می کنند، اما بعضی از عوامل وجود دارند، که موجب به هدر رفتن بخشی از این سرمایه گذاری ها میشوند، علاوه بر ضایع شدن درآمد ملی، اصلی ترین سرمایه های کشور، یعنی دانش آموزان نیز بعنوان مهمترین منبع استعداد و تولید از بین میروند و کارآیی خود را از دست می دهند.
جه قرار گیرد. (بیابانگرد، 1386